Framför allt i maj gick glassen inte åt, uppger olika glasstillverkare.

Glassen säljer helt enkelt bäst i solsken, säger marknadsanalytiker Sami Siljola vid Froneri Finland dit Nestlé Finlands glasser nuförtiden hör.

– Om man jämför bra somrar och dåliga somrar kan upp till en tiondel av hela årets glassförsäljningsresultat förstöras av en kall sommar. I maj var glassförsäljningen tio procent lägre än i fjol då majvädret var varmare.

Anette Magi vid Helsingin Jäätelötehdas säger att det kalla sommarvädret har påverkat glassföretagets försäljningsresultat mycket eftersom så gott som hela glassförsäljningen sker ute på glasskioskerna.

– Vår försäljning är beroende av vädret. I april var det ju alldeles fruktansvärt kallt, maj var inte bra heller och juni ser heller inte bra ut. Det är redan den tredje kalla och regniga sommaren.
Siljola vid Froneri håller med.

– Situationen är värre för glasskioskerna än för detaljhandeln om vädret är kallt. Att köpa glass från en glasskiosk hör till sommaren och om vädret är dåligt besöker nästan ingen glasskioskerna.

Enligt Siljola är hoppet ändå inte ute. Redan en solig sommarmånad kan kompensera för flera månaders förluster. Så skedde ett par år sedan då en varm augustimånad räddade hela sommarens glassförsäljning.

Skolstarten innebär en viss psykologisk vändpunkt då människor fylls av en känsla att sommaren tagit slut. Då sjunker försäljningen enligt Magi, men under den soliga och varma augustimånaden hände detta inte, eftersom värmen fick människorna att vistas ute.

Årets glassförsäljning hasar efter fjolårets på grund av den kyliga försommaren, säger även företagaren Sami Jussila som driver flera glasskiosker i Nyland. Men jämför man med året innan har försäljningen varit bättre i år.

– Det här brukar alltid jämna ut sig i något skede, men det kunde förstås redan ha varit varmare sommarväder. Nu samlas förväntningarna alltför mycket på slutet av sommaren.

Unilever, som tillverkar Ingmans glassorter i Finland, säger att finländarna äter 60 procent av hela årets glassar under sommaren.

– På sommaren kan glassförsäljningen bli nästan tio gånger större jämfört med vintermånaderna, säger Siljola vid Froneri.

Magi säger att det ofta räcker för finländarna med en gnutta solsken för att glassen ska smaka.

– Om jag minns rätt gick glassen åt under soliga dagar i maj trots att det inte var särskilt varmt. Vi tänkte att vi måste öppna kioskerna redan i mars nästa år trots att temperaturen bara skulle ligga vid tre grader.