– Priserna kommer att stiga, men vi talar om en moderat ökning, säger Keskos koncernchef Mikko Helander.

Enligt Statistikcentralens konsumentprisindex har matpriserna varit sjunkande sedan 2013.

Helander säger att orsaken till prisökningen är den piggare ekonomin. Folk har börjat intressera sig för kvalitet och service vid sidan om priset. Kesko uppger att det förbättrade ekonomiska läget påverkar alla delar av koncernen: dagligavaru- och bilhandeln samt bygg- och husteknikenheterna.

Samtidigt konstaterar Helander att alla regioner inte drar nytta av tillväxten.

– Byggboomen finns i huvudstadsregionen, kanske i Birkaland också. I största delen av Finland råder ingen byggboom.

Kall sommar tynger
Kesko offentliggjorde sin delårsrapport på torsdagen. I den syns bland annat vädrets inverkan på handeln.

– Våren och försommaren har varit ovanligt kall i norra Europa och det har haft en betydande effekt på försäljningen, säger Helander.

Trots det ökade den jämförbara rörelsevinsten till 84,6 miljoner euro under april–juni jämfört med 79,1 miljoner euro under motsvarande tidsperiod i fjol. Omsättningen ökade till 2,8 miljarder euro under årets andra kvartal.

Omsättningen ökade med 7,8 procent jämfört med fjolåret, vilket enligt Kesko beror på flera företagsköp som bolaget gjorde under fjolåret.