Behovet av svenskspråkig kundtjänst väntas öka i och med social- och hälsovårdsreformen. Därför väljer Mehiläinen nu att grunda en ny svenskspråkig kundtjänstenhet i Vasa.

Enheten kommer i inledningsskedet att sysselsätta fem svensktalande hälso- och sjukvårdsexperter, som har bakgrund som exempelvis sjukskötare. Dessa ska betjäna läkarcentralernas, arbetslivstjänsternas samt Hammas Mehiläinens kunder över hela landet klockan 6–22 varje dag året runt.

– Vi vill erbjuda alla våra kunder förstklassig service och ett smidigt sätt att uträtta ärenden på. Den nya enheten stärker vår beredskap att betjäna svenskspråkiga kunder, säger Ove Uljas, direktör med ansvar för Mehiläinens kundtjänst, i ett pressmeddelande.

Enligt Uljas är Vasa ett viktigt område för Mehiläinen. Att kundtjänstenheten placeras just här beror till stor del på tillgången till arbetskraft.

– Jag tror att vi i området kan hitta mycket språkkunnig hälso- och sjukvårdspersonal, som vi kan erbjuda ett betydelsefullt kundtjänstarbete. Vi är också glada över att kunna bidra till att stödja områdets livskraft och aktiva näringsliv, säger Uljas.