Investerare minglar med entreprenörer, marknadsförare med CEO:n. Statsminister Alexander Stubb sveper förbi, på väg till en paneldiskussion tillsammans med bland annat Estlands statsminister. Det kan bara betyda en sak - Slush har just öppnat sina dörrar. I skuggan av den internationella finanskrisen startade en blygsam teknologikonferens i Helsingfors år 2008. Ett par hundra människor deltog i det första Slush-evenemanget, skapat för att föra samman lokala startup-företagare. I år förväntas 13 000 deltagare från 79 länder dyka upp . Senaste år följde Slush-teamet 150 miljoner euro i investeringar som kunde kopplas direkt till evenemanget. I år förväntas siffran stiga betydligt. Ett av de hundratals startup-företagen är Mealston från Vasa, ett resultat av en programplaneringskurs på VAMK. Mealston är en lösning som dels kan fungera som en elektronisk meny på restauranger, dels som ett sätt för kunder att på distans lätt beställa mat från take away-restauranger . – Behovet finns där, säger Klaus Salonen, lektor vid VAMK. Restaurangerna sparar dessutom pengar på det genom snabbare bordsrotation och kortare beställningstider. – Data man får via beställningarna gör det dessutom möjligt att planera exempelvis kampanjer och specialerjudanden bättre, säger designern Anna Salonen. Förhoppningarna på Slush är ändå på måttlig nivå. – Vi är här för att nätverka och se vad folk tycker om vår produkt, säger Salonen. Men vem vet, nästa år kanske vi har lansering på stora scenen! Elina Lepomäki är dels riksdagsledamot för samlingspartiet, dels styrelseordförande för översättningsbolaget Transfluent. Hon går också under benämningen ”angel investor”, det vill säga en av finansiärerna som kommer in tidigast i ett startup-företags livscykel. En grundidé är viktig, anser Lepomäki, men än viktigare är vem som slutligen förverkligar den: – En bra businessidé är oftast bara en försvinnande liten del av framgången. Betydligt viktigare är att ha ett bra team, kontinuerlig produktion och förmåga att anpassa sig. Det händer att hela grundidén får lov att ändra på sig under resans gång. Med ett bra team som grund kan man gå till finansiärer. Ju bättre och mer strategiskt sinnade investerare man kan få involverade från första början, desto bättre. Vid kaféet närmast ingången till Mässcentrum finns flera österbottniska representanter, i form av en del av teamet bakom ”My 365 Days In Print”, en lösning som hjälper dig sammanfatta ditt senaste år på Facebook i en riktig tryckt bok. Pia Knoester, upphovsmakare, och Micke Östling från interaktiva digitala byrån Mios upplever just nu det som alla startups vill ha – folk är intresserade av deras produkt. – Allt föddes ur ett behov att ha någonting fysiskt i handen, någonting som kunde ersätta en dagbok, säger Pia. Lösningen blev #My365, som med en knapptryckning kan ta alla dina uppdateringar från Facebook och trycka en bok av dem. Sedan företaget senast figurerade i tidningarna i somras har kursen gått uppåt. En vändpunkt blev Web Summit i Dublin för ett par veckor sedan. – Vi blev antagna till ett Alpha-startup-program på konferensen, berättar Knoester. Med lite tur lyckades vi sedan komma i kontakt med många intressanta människor, också så kallade ”super angel investors”. Men vi skyndar långsamt! Slush pågår ännu på onsdag (19.11).