Kärva tider gör att Rolls Royce vill spara och bli ännu effektivare. Som ett led i omorganiseringen flyttas all produktion av vattenjet-aggregat till Karleby. I den här nya strategin är Kristinehamn i Sverige en förlorare då cirka 150 blir utan jobb där. Men för Karleby är det här en god nyhet, även om det ännu är oklart om det också skapar nya jobb. – Det är för tidigt i det här skedet att säga om det kommer att behövas fler anställda, säger Tomas Renlund som är enhetschef i Karleby men också affärsenhetschef för vattenjet. I dag jobbar cirka 85 personer vid Rolls Royce i Karleby. – Det var ingen landskamp mellan Sverige och Finland som avgjorde, utan den ort där det bedömdes vara mest ändamålsenligt att fortsätta var det som avgjorde, säger Renlund. Det är ett beslut som länge övervägts inom koncernen och det handlar om att spara pengar. Tillverkningen ska bli effektivare. – Vi måste helt enkelt jobba smartare. Vi söker synergier med att koncentrera tillverkningen och är ute efter att hitta kostnadsbesparingar. I Sverige finns ett mycket bra ingenjörskunnande och Rolls Royce kommer även i framtiden att ha mycket samarbete med svenskarna, uppger Renlund. Kvar i Kristinehamn blir utvecklings- och testavdelningen samt den del som bygger konventionella fartygspropellrar men med vridbara blad. Den produkt som gjorde Kamewa känd inom fartygsbranschen. Kamewa står för Karlstads Mekaniska Werkstad. Ett drygt år beräknas hela omorganiseringen att ta. Rent konkret betyder det för Karleby att även riktigt stora vattenjet-aggregat börjar tillverkas och monteras i Karleby. Det handlar om framdrivningsaggregat med en effekt på upp till 27 megawatt. Vattenintaget är då 2 meter i dia­meter och utblåset där vattenstrålen kommer ut 1,3 meter i diameter. Hela aggregatet väger 41 ton utan motor. Det här är aggregat som används på riktigt stora fartyg, till exempel snabbgående färjor. – Det här gör att vi kommer att behöva bygga om och även bygga nytt här i Karleby, säger Renlund. Målet är anspråkslöst: att skapa världens bästa fabrik för vattenjet-aggregat. Hittills har man i Karleby tillverkat framdrivningssystem på upp till 3000 kilowatt. De allra flesta aggregaten som tillverkas finns i mittsegmentet och de riktigt stora vattenjet-aggregaten som byggs är ganska få. Rolls Royce är marknads­ledare på vattenjet och säljer till hela världen. Det handlar om spetskompetens och många delar av tillverkningen är hemlig. Till enheten i Raumo koncentreras service och kundsupport. Rolls Royce omorganisering kan innebära mera jobb för underleverantörer i regionen i framtiden. – Det är absolut en möjlighet, men det handlar förstås om att kunna erbjuda kvalitet, leveranssäkerhet och förstås ett bra pris, säger Renlund. I dag är leveranssäkerhet a och o i branschen och också att kunna visa upp kvalitetscertifikat. Motortillverkaren MTU, som tillverkar dieselmotorer på upp till 10.000 kilowatts effekt, hör numera till Rolls Royce och det innebär att man kan erbjuda kunden paketlösningar. – MTU har också ett världsomfattande försäljningsnätverk som vi kan utnyttja. Vattenjet har sin nisch i snabb­gående farkoster, det vill säga 25 knop och mer. Vattenjet har i stället för en traditionell propeller ett skovelhjul, eller en impeller som suger in vatten och via ett vridbart munstycke i aktern på fartyget pressas enorma mängder vatten ut i en koncentrerad stråle och det här skapar framdriften. En båt försedd med vattenjet är också extremt manövrerbar. Det går att snabbt få stopp på fartyget eller vända på en femöring. Det här har gjort framdrivningen populär hos militären och som arbetsbåtar, till exempel vid service eller montering av vindkraft till havs. Det här året ger ingen tillväxt för Rolls Royce tillverkning av vattenjet-aggregat. Marknaden är försiktig och konkurrensen hård. – Glädjande nog har förfrågningarna från Europa blivit fler. Vi siktar på att öka även i framtiden och för att göra det tvingas man att fatta även hårda beslut, säger Renlund.