Lokalt
16.12.2014
Bussen går innan flyget landar
En busslinje enkom för Vasa flygplats är en kostnadsfråga. I nuläget kan den som vill ta sig från flygplatsen med buss tvingas vänta en timme.
– Det är omöjligt att hinna med bussen, säger Jan-Peter Paul, docent på Svenska handelshögskolan i Helsingfors.
Problemet är inget nytt. För Paul, som pendlar med flyg för att hålla en kurs i Vasa, har situationen varit den samma de senaste fyra åren. Bussen till Vasa avgår fem minuter innan morgonflyget från Helsingfors landar. De enda alternativen är att vänta en timme på nästa buss, eller betala kring 30 euro för en taxi.
– Så det är både en kostnads- och en tidtabellsfråga, säger Paul.
Trots att han reser mycket är det endast i Vasa som Paul stött på problemet. Han anser att något borde göras åt situationen för att skapa en smidigare helhet, speciellt med tanke på affärsresenärer.
– Det handlar ju också om en imagefråga för Vasa stad, säger Paul.
Trafikchef Mika Joki på Vasa Lokaltrafik förstår problematiken, men har samtidigt en förklaring till de aviga tidtabellerna.
– Det är avgångstiderna från centrum som bestämmer tidtabellen, säger han.
Busslinjen ut till flygplatsen går dessutom via Runsor och många av de anställda på företagen där åker med bussen till arbetet. Också returresorna, som bland annat åker genom Korsnäståget, är flitigt använda. Speciellt 7.20 avgången tenderar att vara fullsatt.
– Bussen kör förbi Vasa Yrkesinstitut och många elever tar sig till skolan med den, säger Joki.
Om man skulle anpassa bussavgångarna till flygtidtabellerna finns en risk att det uppstår förseningar. Ett annat problem, som Joki ser det, är att flygtidtabellerna kan ändras under året och att regelbundet anpassa bussavgångarna till det är omöjligt. Bland annat på grund av att busstidtabellerna som delas ut trycks upp för en längre period åt gången.
– Så det skulle i längden bli onödigt dyrt att hela tiden tillverka nya, säger Joki.
Han håller med om att en linje som enbart skulle köra mellan centrum och flygplatsen kunde vara ett alternativ. Men eftersom det är Vasa stad som köper busstjänsterna av bolaget är det upp till beslutsfattarna att bestämma om en sådan linje.
– Men det är ju förstås också en kostnadsfråga, säger Joki.