Varningssystemen tas i bruk i nya bilar i Centraleuropa inom ett par år, i Finland om cirka fem år. Den bedömningen gör ledande specialexpert Tapani Mäkinen på tekniska forskningscentralen VTT. Mäkinen säger att det är de största biltillverkarnas dyraste modeller som kommer att ha den nya tekniken först. I Centraleuropa kommer varningarna att i första hand gälla rusningstrafik och stockningar medan man i Finland kommer att varna för vädret. Tills vidare har varningsprojektet mest intresserat bilindustrin och inte så mycket myndigheterna. Testning i Tammerfors Varningssystemet har testats även i Finland. På VTT:s Tammerforsenhet har man bland annat prövat hur systemet varnar för besvärligt före, fordon som parkerats vid vägrenen, skolelever och hastigheter. – Förarna gillar att de varnas för sådant de inte kan se, säger Mäkinen. Varningen ger föraren tid att reagera på sådant som vanligtvis dyker upp utan förvarning och mycket plötsligt. Varningarna kan komma upp till en kilometer i förväg. Testarna tycker att man ska förbättra och göra det klarare hur varningen ges till känna i bilen. I testerna dök varningen upp som en symbol på instrumentbrädan och som ett larmande ljud. Tekniken är den samma oavsett bilmärke men hur varningen ges varierar. Man utreder bland annat huruvida ljud eller text är bättre. Föraren håller systemet under uppsikt Mäkinen säger att varningssystemen bara är ett mellansteg på vägen mot helautomatiska bilar där förarens roll främst är att hålla instrumenten under uppsikt. Luftfarten är redan automatiserad men i vägtrafiken är man efter i utvecklingen. Mäkinen tror att bilarna kommer att vara helautomatiska 2030. – Först gäller det att lösa frågan hur bilen i alla förhållanden vet var på vägen den ska köra. I klart solsken kan det här fungera men kom sedan till dimman och snöyran i Finland, säger Mäkinen.