Bakom satsningen står HSS Media. På Sevendays kommer det att handla om varierande ämnen: inredning, mode, hälsa, mat, resor, träning, ja till och med tatueringar. – Vi fokuserar på trender, människor och fenomen. Här ska finnas allt det folk pratar om, säger Linn Jung från HSS Media. Hon har planerat sajten tillsammans med kollegorna Anna Snickars och Anna-Lena Nyfors-Norrgård. ­Alla tre kommer även att ­figurera som bloggare på Sevendays. Idén föddes redan i våras. – Det finns ingen motsvarande sajt. Det här ska bli förstahandsvalet när man vill veta vem och vad som är aktuellt i Svenskfinland, säger Linn Jung. På Sevendays ligger allt material fritt tillgängligt, och inga inloggningar behövs. Förutom bloggar, podcasts och kolumner, kommer man att publicera artiklar och reportage. Vissa är egenproducerade och vissa är sådana som ingått i HSS Medias dagstidningar. – På så vis ges artiklarna en längre livslängd, säger Anna-Lena Nyfors-Norrgård. Skaparna hoppas att Sevendays ska uppmuntra till mycket tvåvägskommunikation. – Det finns så många smarta människor i Svenskfinland. I dag måste man söka upp olika specialbloggar, men nu vill vi göra allt tillgängligt på ett ställe. Till Sevendays kan man komma när man har några minuter att slösurfa, eller bara för att hålla koll, säger Jung. Ett av inslagen blir ”People of Öster­botten”, en lokal variant av den populära sajten ”Humans of New York”. Där kommer varje dag en person i gatubilden att få en fråga. – Det ska inte vara trendmänniskor utan helt vanliga österbottningar, såna man brukar kalla mannen på gatan. Och vi hoppas vi kan återspegla den etniska variation som finns här men sällan syns i övrig media, säger Jung. Av 60 sökande har ett trettiotal nu valts ut. Den yngsta bloggaren är 16 år, de äldsta i pensionsåldern. Också geografiskt har de medverkande spridning, och kommer från hela Svenskfinland. Två av dem är Carola Ekman från Jakobstad och Janina Nylund från Vasa. De är båda etablerade bloggare sedan flera år, och ska göra en podcast tillsammans. Ekman och Nylund blev bekanta genom att de båda lidit av extremt graviditetsillamående, så kallad hyperemesis. – Man kan säga att våra döttrar förde oss samman. Jag läste på Carolas blogg om hennes erfarenheter, sedan mejlades vi och började umgås, säger Nylund. Ekmans blogg har i nuläget cirka 1 000 unika besökare per dag, och Nylunds 1 500. De beskriver dem som ”vardagsbloggar”, där allt från hemmafixande till småbarnsliv ventileras. – Bloggandet är ett sätt att få utlopp för min kreativitet. Jag kan inte tänka mig att sluta med det, säger Nylund. Väninnorna hade funderat på en gemensam podcast redan innan de såg möjligheten att medverka på Sevendays. Och de vill bjuda in sina följare i diskussionen. – Här får också komma fram att livet inte bara är röda rosor, säger Ekman. Framöver ska sajten få flera funktioner. Fler inslag från webb-tv, interaktiva undersökningar, och fler medverkande experter på olika områden finns i tankarna. – Vi kommer att försöka hitta ­”rising stars”, säger Linn Jung. – Och vi tar alltid emot öppna ansökningar. Om man tycker här saknas något är det bara att ta kontakt, säger Snickars.