Skidorna Viktigast för den som tänkt få bra glid och fäste är skidornas kvalité. De ska vara bra, annars blir vallningen svår – eller omöjlig. – Satsa lite extra på att köpa skidor. Och köp dem i en butik där personalen förstår sig på skidor, säger Ramstedt. I butiken ska du också få området för fästvalla utmätt. – Numera har nya skidor en bra grundslipning från början. Äldre skidor kan behöva slipas, för det får inte finnas skråmor eller skräp under dem. Men slipa inte själv, utan köp den tjänsten i en sportbutik eller av någon annan som kan sin sak, säger Ramstedt.

Ta bort gammal valla Gammal fästvalla kan tas bort med vallaborttagningsmedel – terpentin går också bra – och sickel. På glidytorna ska du inte använda borttagningsmedel, utan enbart sickel. – Använd skilda sicklar på fästvalla och glidvalla annars är det lätt hänt att få fästvalla på glidytorna, säger Ramstedt.

Håll skidorna varma Börja inte valla skidor som stått ute i kall temperatur. Låt dem stå inne och värmas upp först, annars kan du skada belaget med vallajärnet.

Börja med glidet Börja med att lägga på glidvalla framtill och baktill på skidan. Börja med en hård grundvalla. Sätt därefter på ett lager av den glidvalla du vill ha. – Det räcker med att sätta ett lager glidvalla – i lämplig mängd. Men ta hellre lite för mycket än för lite, säger Ramstedt. Vallan smälts på med ett varmt vallajärn och värms därefter in i skidans belag. – Efter det är det bara att sickla. Jag brukar börja med rännan för att sedan ta kanterna och mitten, säger Ramstedt. Då all överflödig valla är borta: Borsta skidan. Börja med en stål- eller mässingsborste och avsluta med en nylonborste. – För en motionär är det bäst att använda hård eller medelhård glidvalla. Den som vill använda pulvervalla till ett eller ett par långlopp kan köpa den vallningstjänsten i så fall. Om den dyra pulvervallan inte används så ofta är det onödigt att köpa den själv, säger Ramstedt.

Börja med sandpapper Då glidet är fixat kan du börja med fästet. Först ska området där fästvallan läggs behandlas med sandpapper. Använd papper nummer 100 eller 120 och dra det längs med skidan eller tvärledes. – Det behövs inte så mycket slipning med sandpappret, men det är ingen risk att du förstör skidan. Då ska du hålla på länge, säger Ramstedt. Sandpappret används för att vallan ska fästa bättre på skidan.

Lägg på fästvalla Först läggs ett lager grundvalla som gnuggas in med en bit kork. Vallan ska sättas inom det område på skidan som är uppmätt som yta för fästet. – Skillnaden mellan de olika grundvallorna är marginell, säger Ramstedt. Om du har ett skilt vallajärn går det också att jämna ut grundvallan med det. Då grundvallan är lagd ska fästvallan sättas ovanpå den. Och snåla inte – det behövs fem–tjugo lager av fästvallan. Varje lager valla ska gnuggas in med kork. – Ska du vara med i en tävling är det bra att ta med skidorna och rätt burk valla för föret och testa hur mycket som behövs, säger Ramstedt. Det behövs åtminstone tre olika fästvallor för olika fören – och lika många tuber klister för olika fören. En varmluftspistol för att värma fästvalla och klister kan också vara bra att ha. – För att glidet ska vara bra kan det vara idé att använda en hård fästvalla. Eventuellt kan man sätta en mjukare valla under den hårda. Helt enkelt blanda olika vallor, säger Ramstedt.

Sprej, tejp och vallningsfritt För den som vill slippa det mesta av vallningen finns alternativ. Sprej för glid, tejp för fäste eller vallningsfria skidor. – Tejp fungerar bra i vissa fören, men inte alls i andra fören. Sprej finns det otaliga sorter av, men ska du använda det borde du ha fått det rekommenderat av någon som testat och vet att en viss sort fungerar. Men: – Jag skulle hålla mig till traditionell vallning, säger Ramstedt. Det finns skidor som inte behöver vallas alls. – De fungerar bäst i temperaturer kring noll grader och i nysnö. För en motionär som är ute i spåret några gånger varje vinter är de ett bra alternativ, men vallningsfritt fungerar inte perfekt för den som vill sparka på lite hårdare, säger Ramstedt.