Från och med måndagen den 2 mars tas en ny och helt unik tjänst i bruk för LokalTapiolas kunder i Österbotten. Som första försäkringsbolag i Finland erbjuder LokalTapiola en tjänst som ger kunderna möjlighet till både sjukvårdsrådgivning, bokning av läkartid samt ersättningsansökan hos försäkringsbolaget med ett enda telefonsamtal. - Våra nya tjänst lanseras under namnet HälsoHjälpen och har under fjolåret testats på ett par orter i landet, berättar Åsa Kronlund, ersättningsdirektör på LokalTapiola Österbotten. Konceptet har fungerat jättebra och responsen från kunderna har varit väldigt positiv. Från och med mars månad får nu våra kunder i hela landet tillgång till tjänsten. Det landsomfattande journumret kan man ringa alla dagar i veckan, klockan 7-23 och det kan användas av alla LokalTapiolas privatkunder som har en olycksfalls- eller sjukvårdskostnadsförsäkring. Istället för att först köa för en läkartid samt själv ombesörja att man får sina kostnader ersatta, sker nu allt detta per automatik. - Dessutom får du sjukvårdsrådgivning direkt, eftersom det är en sjuksköterska som besvarar samtalen. - Servicen är tvåspråkig – du får alltid betjäning på ditt eget modersmål, eftersom du med ett enkelt knappval kan välja om du vill bli betjänad på finska eller svenska, berättar Åsa vidare. LokalTapiola köper tjänsterna från Dextra, men samarbetar med många olika privata vårdinrättningar över hela landet. - Vi vill erbjuda våra kunder något mer än att enbart ersätta uppkomna kostnader. På det här sättet får de direkt rätt typ av vård, kan undvika onödiga läkarbesök och behöver inte kontakta LähiTapiola separat för att få igång ersättningsärendet. Men är det frågan om ett allvarligt aktutfall då man behöver ambulans, är det fortfarande det allmänna nödnumret 112 man ska ringa, poängterar Åsa.

Vi betjänar dig på journumret

Ulrika Österblad, Anna Ekman, Eva Björkskog samt Bodil Backman sitter stationerade på Dextras läkarcentral i Jakobstad från och med den 2 mars för att besvara samtal till journumret. - Det här är något helt nytt, en tjänst som är på frammarsch i Finland. En ny typ av service som vi alla ville vara med och utveckla, konstaterar Bodil. - Det känns både givande och utmanande, fortsätter Eva. Vi känner oss väntade och välbehövda här i Svenskfinland. Att kunna erbjuda kunderna sjukvårdsrådgivning är något nytt inom försäkringsbranschen, och som de alla är glada att nu kunna bidra med. - I småbarnsfamiljer kan oron vara stor om ett barn plöstligt får hög feber sent på kvällen. Då kan föräldrarna ringa och diskutera med en sjukvårdskunnig och samtidigt vid behov få en läkartid ordnad till följande dag, förklarar Anna som ett exempel. De fyra dejourerande sjuksköterskorna vet att kunderna uppskattar en effektivare och snabbare arbetsgång vid sjukdom och olycksfall, och att försäkringsärendena förenklas för kunden tillför ytterligare en aspekt. - Användningen av försäkringarna kommer närmare kunderna med den nya tjänsten. De får mer service än de förväntat sig och är väldigt nöjda med det. Vi hoppas att allt fler kommer att upptäcka den här tjänsten nu – som ju dessutom är helt gratis.