Käyttöauto bygger ut för att få mera utrymme för BMW och Mercedes-Benz. Utrymmet ska stå klart till sommaren 2015. Statistik visar att marknadsandelarna för Audi, BMW och Mercedes-Benz har ökat. Kaj Pöntinen, bytesbilschef vid Käyttöauto, säger att han inte tar statistik allvarligt. En förhöjning på 0,3 marknadsandelar betyder inte att försäljningen har ökat märkbart hos dem. - Men visst går det bra i bilbranschen just nu. Målet för Käyttöauto i Vasa är att sälja 700 nya bilar och 1300 begagnade bilar per år. De säljer bilmärken som BMW, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Volkswagen och Audi. BMW, Audi och Mercedes-Benz kallas för premiumbilar. Prislappen för en sådan bil ligger över 40 000 euro. - Det är främst företagare, personer i ledande position som köper en bil av dyrare märke. Varför vill man köpa en dyr bil - BMW, Mercedes-Benz och Audi har länge varit populära och de har en viss status som köparen vill ha. - Har man jobbat hårt vill man också unna sig en fin bil. Fortsättningsvis köper bilägare begagnade bilar, speciellt mor-och farföräldrar är kräsna över vilka bilar de köper åt sina barnbarn. - De kan köpa en bil åt barnbarnen för uppemot 10 000 euro. De anser att en bil runt tre tusen är opålitlig. Nya bilägare tänker ekonomiskt och vasaborna lockas inte av hybrid- och elbilar. Många köpare väljer en bil med låga avgasutsläpp eftersom beskattningen är lägre på bilarna. - Bilköpare nöjer sig med en motor med mindre volym. Pöntinen berättar att man på 90-talet ville ha bilar med stora motorer. - "Medelsvensson" ville då ha en bil med minst 2 liters motor. Det var pinsamt att komma hem med en bil med mindre motor. Vissa ägare tog bort lappen på bakluckan där det stod 1,3 liter och klistrade på en lapp med 1,8liter. Det tänket har försvunnit och köparna vill nu ha mindre motorer med små utsläpp. - Det är dagens trend.