Ismo Aaltonen, ledande forskare på Olycksutredningscentralen, konstaterar att liknande reparationer görs på flygplan hela tiden. - Flygplan har olika fel som sedan repareras, det är inget speciellt med det. Nu kommer man naturligtvis att gå igenom det här planet med förstoringsglas, säger han. Tidningen Der Spiegel rapporterade tidigare att planet stod flera timmar på flygplatsen i Düsseldorf i måndags på grund av ett fel i luckan för noshjulet. Efter att felet hade åtgärdats återupptogs trafiken med planet. Germanwings och moderbolaget Lufthansa har tvingats ställa in flera korta och långa flygningar på grund av att en del av piloterna har vägrat flyga plan av samma typ som olycksplanet, det vill säga Airbus A320, efter olyckan. De har hänvisat till personliga skäl. Aaltonen tror att det framför allt rör sig om att de är skakade över olyckan och inte att de överlag är oroade över hur pålitlig plantypen är. – Då kolleger råkar ut för sådant här är det psykiskt mycket tungt och det är helt förståeligt att piloterna inte är kapabla att flyga. I mitt arbetsliv har jag själv erfarenhet av motsvarande saker, och då en kollega hade omkommit var nog den första tanken inte att man skulle fortsätta att flyga. Planet hade 144 passagerare och sex besättningsmedlemmar då det störtade i Alperna. Planet var på väg från Barcelona till Düsseldorf. En av planets svarta lådor har hittats, men orsaken till olyckan är fortfarande oklar. Ombord på planet fanns passagerare från minst nio länder, bland dem 67 tyskar och 45 spanjorer. Finlands utrikesministerium hade i går kväll inga uppgifter om eventuella finländare bland offren. Flygbolaget meddelade att man ger ut passagerarlistan först då alla anhöriga har kontaktats och man har utrett offrens nationalitet. Det är svårt att utreda nationaliteten eftersom det rörde sig om en flygning inom Schengenområdet och därför krävs inga uppgifter om nationalitet av passagerarna. Aaltonen säger att Olycksutredningscentralen i Finland påpekade redan för ett år sedan för EU-kommissionen att uppgifterna om passagerare på flyg inom Schengenområdet är bristfälliga. Aaltonen berättar att han kontaktade EU-kommissionen efter att man under en olycksövning på Helsingfors-Vanda flygfält hade märkt att det är mycket svårt att utreda passagerarnas nationalitet vid en eventuell olycka med flygplan som flyger inom Schengenområdet. – EU-kommissionen tackade och medgav att frågan bör lösas. Men nu står vi inför detta i praktiken, Finland väntar ju fortfarande på uppgifter om det fanns finländare på planet, konstaterar Aaltonen.