Kultur
29.3.2015
Snart är natten här
Det är inte ett realistiskt Jakobstad som skildras i musikalen ”Natten är ännu ung”. På torsdag får publiken se resultatet av ett hårt arbete.
Regissören Marco Luponero diskuterar med koreografen Ida ”Inxi” Holmlund – som nyligen fått veta att hon blivit registrerad som en av Circue de Soleils artister.
Kostymören Madeleine Asplund är på väg ut för att hitta fler plagg. Det är hon som bär ansvaret för att klä den stora ensemblen.
– Ett tryggt kaos.
Så beskriver Marco Luponero läget en vecka innan premiären. Mycket sker ” för första gången” nu. För honom är det också till nittio procent nytt att jobba som regissör på det här sättet.
– Och det är helt great. Jag älskar det!
Som skådespelare har han ibland tänkt att han hade gjort vissa saker annorlunda. Därför gillar han att få vara den som bestämmer.
– Om man ser en föreställning som ett konstverk har jag ibland haft svårt att vara penseln. Jag ville vara målaren.
Han är entusiastisk över hur bitarna fallit på plats i ”Natten är ännu ung”. Lars Sunds bok ”så otroligt ren och bra”. Erik Norbergs dramatisering ”som hittar kärnan i berättelsen”. Patrick Wingrens musik ”där varje melodi ligger i relation till den underliggande psykologin”. Klick, klick, klick.
– Ett dåligt manus är en dålig start. Det här har känts som ett enda ”yes!”.
Och så de medverkande, som han öser beröm över.
– De här typerna har överraskat mig så otroligt. Jag skulle kunna väcka dem halv ett på natten och säga de ska komma hit, och de skulle göra det.
Marco Luponero vill skala bort allt onödigt i teatern. Han är intresserad av att hitta koderna, nycklarna och hemligheterna som finns i manuset och musiken. Ledtrådarna i de subtila detaljerna.
– Till exempel roller i en pjäs – de är inte människor, de representerar olika saker. Texter är ofta för ”pliisu” med sådant. Teatern ska inte kopiera, utan påvisa de djupaste och starkaste delarna av verkligheten.
Han har heller inte gått in för att skapa ett objektivt, realistiskt Jakobstad, utan en subjektiv upplevelse i huvudpersonen Ekis huvud.
– Ingen av oss ville göra en tidspastisch.
Det gäller också musiken, som representerar många olika stilar.
– Sören (Lillkung) och Annika (Mylläri) är en annan generation som Ekis föräldrar, det blir tydligt genom att de sjunger opera. Jag har medvetet försökt att inte engagera dem för mycket i produktionen för att de verkligen ska framstå som i en egen sfär.
Marco Luponero studerade vid Teaterhögskolan 2003-2007. Hans professor Erik Söderblom och huvudpedagog Cris af Enehielm gav honom och hans medstuderande krävande och intressanta redskap. Teatergruppen Nya Rampen med Elmer Bäck, Rasmus Slätis och Jakob Öhrman, skådespelarna Alma Pöysti, Jessica Grabowski och Willehard Korander är några som studerade samtidigt.
– De gör alla jättehäftiga grejer och vi fick verktyg för att se vad som kan vara teaterns framtid. Jag kom till skolan och sa att jag hatar teater och musikaler. Erik sa ”bra, håll fast vid det!”. Det är därför jag är intresserad av att se vad det här kan ?ge.
Ida ”Inxi” Holmlund är koreograf för de två dansare som medverkar i ”Natten är ännu ung”. Och för hela ensemblen, som egentligen dansar lika mycket.
– Jag tror inte de var beredda på så mycket dans, säger hon.
– I början var musiken en utmaning, senare har det varit hur vi ska få plats och lösa det där med hålet i mitten. Men det har funkat bra. Det är en utmaning att arbeta med dem som inte dansat så mycket, men deras inställning gör att det fungerar.
Sång, musik och rytm ska kombineras. Sången har de i ryggmärgen, men ”Natten är ännu ung” kräver mer.
– Det är inte en klassisk musikal, mer en musikteater.
Holmlund, som har fötterna i den urbana dansen, är nu registrerad som artist i Cirque de Soleils register. Det betyder att en av världens främsta grupper inom nycirkus kan kontakta henne när som helst och be henne åka med på en världsturné. Cirque de Soleil har 3 500 anställda från över 40 länder och gör cirka 15 turnéer världen över.
– Jag kan bli kontaktad om en vecka, en månad eller ett år. Det känns overkligt, säger Ida Holmlund.
Hon och de andra har arbetat med ”Natten är ännu ung” sedan januari.
– Det har varit så roligt. Det kunde få fortsätta ännu länge.
På torsdag blir det premiärkväll.