Arell har använt en av sponsorbilarna privat, bland annat på en semester till Finland, skriver Svenska dagbladet (SvD). Arell säger själv till SvD att han ibland har använt bilen privat, och att han tagit med den på en semesterresa till sommarstugan i Åbo. Enligt jurister som SvD intervjuat kan detta falla inom ramen för mutbrott. – Det här handlar om en statlig chefstjänsteman som fått en förmån genom att sluta ett avtal i museets namn. Tjänstemannen har en långtgående möjlighet att utnyttja bilen privat och det är en betydande förmån. Det kan mycket väl betraktas som ett mutbrott, det är något åklagare måste ta ställning till, säger Thorsten Cars, före detta hovrättslagman och tidigare ordförande på Institutet mot mutor (IMM) till SvD. Enligt SvD saknas dessutom körjournal på hur ofta sponsorbilen använts trots att det är ett krav från Skatteverket. – Vi har inte haft rutin för körjournal för vi har inte haft personbilar tidigare så vi har brustit i det. Det är ett misstag att vi inte fört någon logg, det får vi rätta till, säger Berndt Arell till SvD. Han tycker att misstanken om mutbrott känns främmande. – Eftersom det inte bara är jag som kan använda bilen och jag använder bilen i ringa mån så känns det främmande, säger Berndt Arell till SvD. Arell fick hedersutmärkelsen "Årets Gunnar" på Stundars i februari fjol. Det är en utmärkelse som delas ut en gång per år ”för en kreativ och inspirerande insats under året i Stundars och vårt museums grundares Gunnar Rosenholms anda”. Han har tidigare bland annat varit direktör för Svenska kulturfonden och arbetat på Österbottens museum. I samarbetsavtalet mellan BMW och Nationalmuseum ingick bland annat att Nationalmuseum förbundit sig till att tala väl om BMW för allmänheten. Efter att SvD förra veckan avslöjat att avtalet existerade anmäldes det till justitieombudskanslern i Sverige för att bryta mot regeringsformen.