Det är inte ovanligt att Vasabladets och Pohjalainens journalister och foto­grafer bevakar och dokumenterar samma händelse. Men det är ovanligt att vi gör det som ett och samma team utan konkurrens. ­Under våren kommer vi att göra det. – Det är viktigt att våga testa nya samarbeten. Grundfilosofin bakom samarbetet är att visa på en fungerande tvåspråkighet och att man är bra på att samarbeta i Österbotten, säger Vasabladets chefredaktör Niklas Nyberg. Ett djärvt samarbete, kallar Pohjalainens chefredaktör Toni Viljanmaa satsningen. Han har så rätt. Aldrig förut har Vasabladet och Pohjalainen gjort något liknande tillsammans; en gemensam tidningsbilaga på båda språken och med en sammanlagd upplaga på cirka 160 000 exemplar. – Vasaregionen kan vara stolt över att tvåspråkigheten är verklighet här och inte bara omnämnanden i festtal. Pop up-tidningen visar hur samarbetet fungerar över språkgränser. Granntidningen är en kär konkurrent som vi tävlar i journalistik med varje dag. Att göra en tidning tillsammans har varit en rolig övning i att bryta invanda arbetssätt mot varandra, säger Pohjalainens chefredaktör Toni Viljanmaa. Satsningen sammanfaller med ett evenemang i Helsingfors, Pop up-Österbotten, i juni, där Österbotten ska presentera sig som region. Det handlar om att marknads­föra Österbottens styrkor till huvudstadsregionen, styrkor som tvåspråkighet, företagande och energikunnande. Den cirka 40-sidiga bilagan kommer att delas ut till alla HSS Medias och Pohjalainens prenumeranter. Utöver det kommer den att ­delas ut till 100 000 hushåll i huvudstaden, och förstås delas den ut på evenemanget i Helsingfors också. Bilagan är tvåspråkig men det handlar inte om översatta artiklar. I stället producerar respektive tidningshus texter på det egna modersmålet till tidningen. – Jag tror att det här unika samarbetet med vår konkurrent Pohjalainen gynnar regionen. Vi får bättre koll på helheten när vi slår ihop våra samlade kunskapsbanker. Att bilagan är genuint tvåspråkig och ett samarbete mellan våra samlade kunskapsbanker ger en realistisk bild av vår region, säger Nyberg. Evenemanget Pop up-Österbotten ordnas på Senatstorget i Helsingfors 11–13 juni. Evenemanget är ett samarbete mellan Österbottens förbund och Helsingfors stad.