De nuvarande WRC-bilarna har ungefär 300 hästkrafter och påminner utvändigt mycket om vanliga bilar som samma tillverkare massproducerar för vägarna. Om planerna på snabbare bilar blir verklighet luckras regelverket upp så att rallydesigners kan skapa mer speciella specialbyggen. Tidigare rallystjärnan Markku Alén välkomnar idéerna och tycker det på sätt och vis är frågan om B-klassens återkomst. Han var en av de bästa förarna under 1980-talet, då B-klassens bilar hade enorm effekt och ibland kallades för monster. – Det blir mer sladd och bilarna blir mer spektakulära. Mer fart och mer ljud, det här har vi väntat på i 30 år, säger Alén. Han tror att publiken kommer att strömma till då bilarna blir snabbare. – I B-klassen fick man bygga och modifiera bilarna ganska fritt. Då var intresset för VM-serien enormt och buskarna var fulla med folk. Nu ser det ut att gå åt samma håll, säger Alén. B-bilarna förbjöds efter 1986 års säsong, då de ansågs vara för farliga. En av de sista spikarna i kistan var Korsikarallyt 1986, där Aléns dåvarande stallkamrat Henri Toivonen dog efter en krasch med sin Lancia. Även kartläsaren Sergio Cresto dog. Alén tror att rallyfolket tagit lärdom av 1980-talet och att utvecklingen inte kommer att bli lika skrämmande som då. Mot slutet av B-gruppens storhetstid hade bilarna över 500 hästkrafter. Säkerhetsdetaljerna var inte lika välutvecklade. – Till exempel var bilarnas säkerhetsbågar av typen vattenrör och på den tiden funderade man inte på om bränsletanken var på ett säkert ställe eller inte. Nu är det helt annorlunda och man satsar på säkerheten, säger Alén. Regerande världsmästaren Sebastien Ogier har tidigare ställt sig positivt till planerna på snabbare bilar.