Hannu Rauhala som är senioranalytiker på OP säger att affären inte kommer att få några effekter i Finland. – Inte på något sätt. Det förekommer säkert någon form av utvecklingsarbete också i Finland, men det har enligt min mening ingen större betydelse, säger Rauhala. Orsaken till detta är att Here verkar framför allt i USA. Allt härstammar från Nokias köp av amerikanska Navteq 2007. Nokia betalade då 5,7 miljarder euro för Navteq. Det var den största affären i finländsk industrihistoria. Rauhala konstaterar att Here och Nokias övriga affärsverksamhet inte har mycket gemensamt. Heres andel av Nokias omsättning på 3,2 miljarder euro var 209 miljoner euro under april-juni. Lönsamheten var svag, rörelsevinsten var bara 27 miljoner euro. Hela koncernens rörelsevinst var 508 miljoner euro. – Det här betyder egentligen ingenting för Nokia i fortsättningen. Nokia får nu pengar som bolaget kan använda för andra ändamål, säger Rauhala. Försäljningen av Here var ingen överraskning. I samband med att bolaget publicerade sitt delårsresultat i torsdags meddelades att försäljningen av Here är inne på slutrakan. Redan på Nokias bolagsstämma i maj sade Nokias vd Rajeev Suri att Here kan säljas som helhet, delvis eller inte alls. Ända sedan våren har det förekommit rykten om biltillverkarnas intresse för tjänsten. – Det här är det senaste steget i omvandlingen av bolaget, säger Nokias vd Rajeev Suri i ett pressmeddelande i dag. Försäljningen beräknas vara slutförd under det första kvartalet 2016 när man har fått de myndighetstillstånd som krävs. Tidigare har det rapporterats att också taxitjänsten Uber samt kinesiska Tencent och Navinfo har varit intresserade av tjänsten. New York Times skrev i maj att Uber hade erbjudit 2,7 miljarder euro för Here.