Men protesterna är enbart positiva för SD, tror Niclas Lövkvist, vd för pr-byrån Agency. – Det är precis det här de vill ha, säger han. Reklamen har vandaliserats flera gånger och Storstockholms lokaltrafik (SL) har extra bevakning på platsen. Samtidigt planeras en demonstration som väntas locka tusentals deltagare. – Protesterna är säkerligen det bästa de hade kunnat föreställa sig på SD:s kommunikationsavdelning. Målet var naturligtvis att det skulle bli väldigt kontroversiellt och få mycket uppmärksamhet, säger Niclas Lövkvist. Han pekar på att partiet tidigare inte har skadats av negativ publicitet – snarare tvärtom. – Det tråkigaste för SD hade varit om det här hade passerat helt tyst. Då hade det varit en dålig investering, men nu kan de räkna hem det hur enkelt som helst. "Kränker romer" På tisdagskvällen hålls en demonstration på Norrmalmstorg i Stockholm. Den riktar sig mot att SL upplåter annonsplats åt Sverigedemokraternas kampanj. – Man normaliserar rasism och det är vi trötta på, säger Emir Selimi, ordförande för organisationen Unga romer och en av kvällens talare. Hittills har närmare 13 000 personer anmält intresse på Facebook för att delta i demonstrationen. SL har riktlinjer för reklam som säger att budskap som kan uppfattas som stötande för en folkgrupp inte får förekomma. Det gäller dock enbart kommersiell reklam och inte politisk, enligt SL. – Vi tittar på yttrandefrihetslagstiftningen och har inte kunnat bedöma att det här budskapet strider mot den, säger Jesper Pettersson på SL:s presstjänst. – Det handlar inte om yttrandefrihet, utan om att man kränker bara en viss grupp och det är romer. De mest utsatta i Europa, migranter som kommer hit och försöker överleva. Hur skulle det inte vara stötande? säger Emir Selimi. Tusentals klagomål På tisdagsförmiddagen revs delar av reklamen ner. Även på måndagskvällen vandaliserades den, och två personer är misstänkta för skadegörelse enligt Stockholmspolisen. SL har nu vakter vid den aktuella stationen. – Vi har extra bevakning på Östermalmstorg för att se till så vi har god säkerhet, säger Jesper Pettersson. Vid lunchtid på tisdagen hade SL fått in närmare två tusen klagomål på reklamkampanjen. Justitiekanslern har fått in 46 anmälningar, och reklamombudsmannen 36 stycken. – Det är väldigt många, men samtliga är avvisade eftersom vi enbart prövar kommersiell reklam, säger Gunilla Welander, jurist på reklamombudsmannen.