”Det händer mycket i världen. Även i Finland och Österbotten händer en del, lyckligtvis inte lika mycket som det skrivs i sociala medier. Vi går nu rakt på sak: På Österbottens polisinrättnings område har det på sistone inte inträffat något skottintermezzo. Vi har inte heller hittat delar till bomber eller molotovcocktails. Punkt.” Så inleder kommunikationschef Mikael Appel ett inlägg på Polisen Österbottens Facebooksida. Han har på senare tid reagerat på att det florerar en del märkliga rykten på nätet, rykten som sprids snabbt och som i värsta fall kan skapa en känsla av panik och otrygghet i samhället helt i onödan. – Tyvärr finns det sådana som vill sprida rädsla och då är de sociala medierna ett bra verktyg. Jag har hört om folk som undrar om de ens vågar gå ut längre. Men det har alltså inte skett någon radikal ändring här och det finns ingen orsak att oroa sig. – Mer oroväckande är nog alla dessa rykten. En del saker man läser finns det kanske en viss sanning i men så har det blivit delvis förvrängt eller uppförstorat. Och så cirkulerar det också sådant som är totala osanningar och som ingen ens vet hur de fått sin början, säger Appel till VBL. Appel poängterar också att om det finns orsak att varna befolkningen så kommer myndigheterna att göra detta i många olika kanaler – det är deras plikt. På polisen önskar man nu mer källkritik från allmänhetens sida: – Saker sprids snabbt i dag. Men innan man delar vidare sånt man läser på till exempel Facebook bör man först stanna upp och fundera. Kolla om det finns en säker källa – kan man konstatera att något faktiskt har hänt eller är det bara ett rykte? Alla saker som anmäls till polisen tas emot och kontrolleras så att man kan avgöra om det finns orsak att ingripa. Men de fall som kommer till polisens kännedom via andra, icke-officiella kanaler kan vara svårare att utreda. – Många gånger kan det låta brådskande och man vill snabbt få klarhet i vad som hänt eftersom folk är oroliga. Men så är problemet att det inte finns några andra uppgifter att gå på än de rykten som formats i folkmun. Det kan vara frustrerande då man vill kunna reagera snabbt. Appel betonar att om det händer något allvarligt ska man i första hand alltid vända sig direkt till nödcentralen på nummer 112.