Finlandiapriset för årets bästa skönlitterära verk gick till Laura Lindstedt och romanen "Oneiron". – Min första reaktion var "hörde jag rätt?", säger Lindstedt. Musikern Heikki "Hector" Harma utsåg vinnaren. Också fack- och juniorpris delades ut I motsats till tidigare år delades också de två andra prisen, Fack-Finlandia och Finlandia Junior, ut samtidigt. Tapio Tamminen tog hem fackpriset för sin bok "Kansankodin pimeämpi puoli", folkhemmets mörkare sida. Den handlar om att rasbiologi förekom allmänt i Sverige under stora delar av 1900-talet. Journalisten Arto Nyberg utsåg Tamminen. – Tamminens bok belyser den svenska rasbiologiska tanken inklusive skallmätningar och har också ett större perspektiv gentemot modern europeisk nynazism och främlingsfientlighet, skriver Nyberg i sina motiveringar. Finlandia Junior-pristagaren heter Nadja Sumanen och har skrivit boken "Rambo". Hon utsågs av Anu Laitila, ledare för Finlands Estlandsinstitut. Språket, beskrivningen av känslor och en effektiv humor som skapas med enkla medel nämndes i motiveringarna. Alla tre priserna är på 30 000 euro, men det skönlitterära priset har traditionellt den klart högsta statusen. Om livet efter döden Ämnet i Lindstedts vinnarverk är sekunderna efter döden. – Vad i hela världen är det som hinner hända i sinnet? Om man till exempel dör i cancer, kommer det en stund där man ger upp och dör? Eller kan man ännu kämpa och vänta tills släkten hinner samlas? Det är en fascinerande sak som ganska få typer har berättat om, säger Lindstedt med ett skratt till FNB. Hon skrev på boken i åtta år. Den krävde massvis med research i form av bland annat resor och diskussioner. Lindstedt använder många olika berättartekniker i boken, bland annat dramadialog, tidningsurklipp och många hänvisningar till filosofi. En sorts föreläsning om sambandet mellan den judiska kosher-dieten och anorexi ingår också. – Jag ville göra en roman som utnyttjar många olika genrer. Den måste också ha en berättarröst och den är lite tokrolig, lite Tristram Shandy-aktig, säger Lindstedt. Hector öser i sina motiveringar beröm över hur Lindstedt lyckats skapa ny form och struktur i sitt romanbygge. – Verket är en samling berättelser om berättelser som kunde vara sanna, skriver Hector.