Den 10 februari inleds den kristna fastan som pågår fram till påsk. I år har kyrkan tillsammans med samarbetsparters inom miljöområdet satt igång kampanjen ekofasta. Målet är att förminska klimatpåverkan av mat och kläder. - Med ekofastekampanjen strävar vi efter att engagera hela Svenskfinland för att leva lite enklare, säger Simon Lampenius, koordinator för sociala medier vid Kyrkostyrelsen i ett pressmeddelande. Lampenius hoppas att privatpersoner, organisationer och företag delar sitt engagemang på sociala medier, gärna med hashtaggen #ekofasta. Idén är att inspirera andra. - Det kan handla om att på arbetsplatsen bestämma sig för att äta vegetariskt åtminstone en dag i veckan. Eller att man frågar efter ursprunget på kläder, om man köper nya kläder under fastan. En ekofasta behöver inte vara överambitiös, säger Jan Edström, sakkunnig för påverkan på Kyrkostyrelsen. På ekofastans hemsida och i Facebook-gruppen Ekofasta hittas mer information om kampanjen. Bakom kampanjen står Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland, Finlands svenska Marthaförbund, Changemaker nätverket och Kyrkpressen.