Källor med nära kontakter till utredningen säger dock att man inte vet vem som låg bakom misstaget. Myndigheterna meddelade redan tidigare att de utreder om tågolyckan i Bayern i södra Tyskland berodde på ett tekniskt fel eller ett mänskligt misstag. Bland annat undersöker man tågens färdskrivare. Spåravsnittets automatiska bromssystem borde ha förhindrat olyckan genom att aktivera bromsarna på det tåg som var på fel plats på spåret. Systemet hade testats förra veckan. Två tåg frontalkrockade i full fart på banan. Hastighetsbegränsningen på banavsnittet är hundra kilometer i timmen. Tysklands trafikminister Alexander Dobrindt sade i går att förarna inte lyckades få ner hastigheten före kraschen eftersom de inte såg varandra i tid. Flera vagnar spårade ur i kraschen. Minst tio människor dog i olyckan, bland dem båda tågens förare. Över 100 människor skadades. Av dem är 18 allvarligt skadade. Enligt polisen saknas en passagerare fortfarande. Hen är troligen död. Tågen hade sammanlagt 150 passagerare. Olyckan är den första dödsolyckan på de tyska järnvägarna på nästan fyra år.