Det är en fråga som kommunikationsminister Anne Berner (C) ännu inte kan svara på. En intern arbetsgrupp har nyligen tillsatts på Kommunikationsministeriet för att bereda den andra delen av revideringen av postlagen. Arbetsgruppen undersöker de internationella referenserna och EU-lagstiftningen och kollar vad andra EU-länder har gjort, säger Berner i en intervju för FNB. – Vi jämför också med Sverige och Norge, och hör olika intressegrupper, det är då förlagen och andra som använder sig av posttjänster. Vi försöker också se hur hela omgivningen och digitaliseringen förändrar behovet av tjänster och hur man kan skapa förutsättningar för innovationer. Lika villkor? Berner har tidigare har sagt att Finland kan göra ett undantag från EU-direktivet som säger att det ska finnas utdelning fem dagar i veckan. Hur kan det gå till? – Det här är nu det som vi undersöker, så ännu har jag inte svar på det. Kommer man att luckra upp några andra av Postens skyldigheter? – Hela postlagen analyseras och gås igenom, men kommer man att göra något annat så det vet jag först om några månader. Övriga postföretag ska få lika möjligheter. Kommer de också att få samma skyldigheter som att spåra upp adressaten när adressen är bristfällig eller leverera viktig post trots att mottagaren flyttat? – Det här måste vi återkomma till när beredningen går vidare. Undersökningarna görs för att vi ska ha fakta att utgå ifrån. Utmanas på brevfronten Berner konstaterar att Posten har stora svårigheter och samtidigt skyldigheter som konkurrenterna inte har. – Skyldigheterna i postlagen gäller ju bara brev och det är brevvolymen som minskar. Däremot har webbhandeln lett att det sänds mer paket, men där har Posten fått konkurrens av bland andra Deutsche Post, DHL och Post Nord. Men Posten utmanas nu också i fråga om brev sedan tre dotterbolag till tidningskoncerner fick postkoncession i höstas och bildade bolaget Jakeluyhtiö Suomi. Enligt koncessionen ska bolaget distribuera en dag i veckan, men bolaget meddelade genast att det inleder brevdistribution i början av det här året, upp till fem, sex dagar i veckan. Flera ägare till bolaget har sökt koncession. – Vi erbjuder tjänster enbart för avtalskunder. Vi söker kunder som postar stora volymer, säger vd:n Marko Toivari. Han vill inte avslöja något om kunderna eller om när verksamheten kommer i gång, men han håller fortfarande fast vid att det ska ske i början av detta år. Tidskrifter räknas inte som brev. Olika myndigheter, kommuner, försäkringsbolag, telefon- och elbolag kan däremot räknas som stora avsändare.