På Koskeby skola i Vörå gör eleverna goda gärningar hela veckan. Varje gång någon har gjort något snällt, eller sett någon göra något vänligt, får eleverna skriva ner det på en lapp som ser ut som ett löv. Lövet åker sedan upp på ett träd av papper i skolans gymnastiksal. Redan på onsdagen syns knappt trädets grenar under den sprängfyllda trädkronan. – De måste nog göra ett större träd, säger Aron Häggman som går på årskurs sex. Gärningarna varierar mellan stora och små. Vissa har hjälpt sin mamma att baka. Andra har lånat ut sina kunskaper i matematik eller fört ut soporna. En förstaklassist har lyft upp en stol i matsalen som hade fallit. – Jag har lärt min lillebror att åka slalom. Det tog en dag, säger Julia Grannas som går på årskurs fyra. Initiativet till temaveckan kommer från föräldrarna, alltså den lokala Hem och skola-föreningen. Nationellt sett har Hem och skola uppmuntrat skolor till att ge föräldrarna bättre insyn i elevernas vardag. Bland annat kommer man att ha öppet hus några dagar då föräldrarna får delta i lektionerna. – Jag tror att det är bra att föräldrarna får se sina barns vardag. Den har säkert förändrats mycket sedan de själva gick i skolan, säger Fredrik Sandelin, föreståndare på Koskeby skola. Bakgrunden till temaveckan är att hösten har varit ganska stökig i Vörå. – Överlag har vi haft en del förstörelse här på skolområdet. Vi märker också i personalen att vi får jobba allt mer med social kompetens, säger Sandelin. Från lärarnas håll hoppas man att de goda gärningarna kan styra människorna ur något som kunde bli en ond spiral. – Gör man någonting bra för någon annan så mår man bra själv och vill göra det flera gånger, säger Sandelin. Temaveckan innebär inte bara att alla ska vara snälla. Man ordnar även föreläsningar för föräldrarna om relevanta ämnen, såsom etik på nätet. Enligt eleverna har veckan hittills haft en bra effekt på deras beteende. – Folk säger tack till köksan mera. Jag trodde inte att trädet skulle bli fullt så snabbt, säger Aron Häggman. Häggman tänkte först att temat skulle ha gett motsatt effekt. – Tidigare har det varit en del bråk, snöbollskrig och sånt. Men det är mindre av det nu. Först tänkte jag att vissa skulle passa på att göra så mycket dåliga saker som möjligt, men så blev det inte. Den stora frågan är väl om eleverna kommer att fortsätta med sina goda gärningar när veckan är över. – Inte förändrar man väl världen med en temavecka, men jag tror ändå att det kan ha en effekt. Vi har talat mer om de här sakerna och lyft fram dem. Jag tror att det tar oss en bit på vägen, säger Sandelin.