Avståndet ner till spanjoren Dani Sordo på andra plats blev drygt 20 sekunder. Det var nära att bli dubbelt franskt i täten, för Thierry Neuville var bara en tiondel långsammare än Sordo. Esapekka Lappi slutade sjua totalt och tog hem WRC2-klassen. Jari-Matti Latvala tappade tätkontakten då växellådan gick sönder på första sträckan i fredags. Segern var Ogiers tredje för säsongen – han vann också i Monte Carlo och i svenska rallyt. Fransmannen har 59 poäng ner till närmaste konkurrent – Volkswagen-stallkamraten Andreas Mikkelsen. Norrmannen slutade fyra i tyska rallyt, som avgörs kring staden Trier nära gränsen till Luxemburg. Fyra rallyn återstår, så sammanlagt 100 poäng står på spel för den som tar hem alla fyra. Med andra ord ligger Ogier mycket bra till för att ta sin fjärde VM-titel. – Resultatet var utmärkt med tanke på VM-serien. Jag lovade att göra mitt bästa i teamets hemmarally och det lyckades jag med. Jag har saknat vinnarkänslan, säger Ogier. Jari-Matti Latvala tvingades bryta redan i fredags, då han drabbades av problem med växellådan. Det lite originella regelverket i rally innebar att han ändå kunde fortsätta köra på lördag och söndag, men långt ner i resultatlistorna. Det slutade ändå med två VM-poäng, eftersom den avslutande sträckan var en så kallad powerstage där poäng delas ut oavsett slutlig placering i hela rallyt. Latvala hade näst snabbaste tid på den etappen. Rallyts klart bästa finländare var Esapekka Lappi. Han vann WRC2-klassen och skrevs in som sjua i resultaten där alla klasser ingår. Skodaföraren Lappi tog hem sin klass med bred marginal – över en minut – ner till tjeckiska stallkamraten Jan Kopecky. – Tävlingen var inte perfekt, men resultatet var det. Under morgonen var det lite svårt då jag körde lite väl mycket på säkerhet. Men lördagen var nog karriärens bästa dag i ett asfaltrally, säger Lappi.