Resemässan Matka2017 ordnas den 19–22 januari i Helsingfors. Tillsammans med Umeåregionen marknadsför Kvarkenrådet världsarvet runt Kvarken på mässan. Samarbetsprojektet kallas för Spotlight High-Low Coast.– Projektet har tagit fram ett antal produktpaket med olika inriktningar som tilltalar en bred målgrupp, skriver Mathias Lindström, Kvarkenrådets direktör i ett pressmeddelande.

Det gemensamma projektet strävar efter att utveckla världsarvets ekonomiska potential och att erbjuda unika upplevelser för internationella besökare.

– Projektet är ett utmärkt exempel på gränsöverskridande samarbete mellan tre regioner, skriver Joakim Strand som är ordförande i Kvarkenrådet i pressmeddelandet.

Organisationerna Visit Vasa, Höga Kusten Turism och Visit Umeå är med i projektet. Tillsammans hoppas man få en större genomslagskraft med marknadsföringen av regionen.

Resemässan ordnas i Helsingfors mässcenter. Mässan har tidigare haft runt 70 000 besökare.