Toyota har chansen att se hur snabb bilen är på snabba vägar i Sverige.

– Först nu ser vi var vi står i relation till de andra. Förhållandena i Monte Carlo-rallyt påverkade resultaten så mycket att de inte avslöjade sanningen om bilen, säger Jari-Matti Latvala.

Hans stallkompis Juho Hänninen håller med.

– Det blir intressant att se var vi står jämfört med resten. Mitt eget mål är att köra avslappnat och bra, säger Hänninen.

Ett smidigt rally strävar även Latvala efter. Han blev tvåa i Toyotas debutrally Monte Carlo.

I Svenska rallyt har förarna inte råd med misstag – vägarna är så snabba.

– Vi kör med samma mentalitet som i Monte Carlo. Med en solid prestation får man många poäng här. Om man börjar köra aggressivt går det lätt för brett. Och med de breda däcken blir det problem om man kör på den snöiga kanten av vägen, säger Latvala.

Han är tvåa i startordningen när rallyt börjar på allvar efter torsdagens prolog. Positionen kan ha både för- och nackdelar.

– Det beror på hur bra vägarna plogas efter att vi gjort upp noterna. Om de finns mycket snö kvar på vägarna kan man lida av det som andra bil, säger Latvala.

Tävlingsvägarna är isiga, men Hänninen påpekar att sanden ändå kan slitas fram när man kör en sträcka för andra gången. De hästkrafter som finns i de nya WRC-kärrorna innebär att dubbarna slits bort.

– Dubbarna lossnar ganska lätt om sanden kommer fram. Men på snabba sträckor har de här bilarna så bra downforce att de hålls på vägarna ändå, säger Hänninen.

Han funderar också på hur mycket snö som blir kvar på vägarna efter plogningen.

– De breda däcken tål inte snöiga vägar så bra.

Svenska rallyts serviceställe finns i Torsby. På fredag tar rallyt en sväng in i Norge, men i övrigt går alla sträckor i Sverige.

Över hälften av sträckorna är nya.

– Det är bra för mig. Det jämnar ut tävlingen, säger Hänninen som tävlade i Svenska rallyt senast 2014.

M-Sports fransman Sébastien Ogier är förhandsfavorit i rallyt. Han har vunnit tre gånger i Sverige.