– Kunderna har önskat sig självbetjäning för kassaservicen, så att det speciellt för små inköp blir snabbt och smidigt även under de mest populära butikstiderna på dygnet, säger direktör Sanna Timola på S-gruppen.

Servicedirektör Teemu Naumanen på Kesko berättar om en liknande trend i K-butikerna.

– Många tänker att självbetjäningskassan är som en snabbkassa. För den som gör små inköp är det en snabb väg ut, säger Naumanen.

Enligt honom har K-gruppen självbetjäningskassor i ungefär 60 butiker, de flesta av dem i sina största enheter. Timola uppger att S-gruppen har infört självbetjäningskassor i 18 Prisma-varuhus och 20 S-Market-butiker. Dessutom används samma koncept i fem butiker i Estland och Lettland.

S-gruppens första självbetjäningskassor infördes 2012 i Vallgård, Helsingfors. Enligt Timola kommer S-gruppen att installera mer självbetjäningskassor, men de kommer ändå inte att finnas i alla butiker.

K-gruppens första tester med självbetjäning vid kassorna gjordes i Lahtis 2012. Den gången ledde testerna inte till någonting, utan de nuvarande kassorna finns till för att ett liknande koncept lanserades igen för ungefär ett år sedan.

– För tillfället införs nya självbetjäningskassor i butikerna nästan varje vecka, säger Naumanen.

– Det är lätt att se hur de sannolikt blir allt allmännare i de lite större butikerna. Hur det blir i de mindre återstår att se.

Personal krävs

Självbetjäning innebär i detta fall inte att kassorna klarar sig helt utan personal. S-gruppens koncept bygger på att fem personer kan betala samtidigt och att de fem terminalerna övervakas av en anställd.

Naumanen uppger att också K-butikerna alltid har minst en person på plats, inte minst för att övervaka åldersgränserna för alkohol.

– Ibland kan det vara mer också, för vi vill erbjuda en bra servicehelhet. Det uppstår situationer då kunderna behöver hjälp, säger Naumanen.

Både Timola och Naumanen bedyrar att de traditionella kassorna inte kommer att försvinna. Naumanen tycker dessutom att de vanliga kassorna är snabbare för den som storhandlar.

– Om kundvagnen är full med varor så är det lättare att gå till en traditionell kassa, säger Naumanen.

Servicefacket Pam ser inga större problem med det nya konceptet

– Det fanns en rädsla för att självbetjäningskassorna kommer och tar arbetarnas timmar. Men något sådant har inte märkts, säger avtalsexperten Mia Suominen på Pam.

– Vi ser nog inga stora spöken här.