Hela 31 procent av finländska fyror säger rakt ut att de inte gillar matematik. Andelen är den högsta i Europa. Bara en dryg fjärdedel (28 procent), den lägsta andelen i Europa, säger att de tycker mycket om matematik. Siffrorna framgår av den internationella TIMSS-undersökningen som mäter kunskaper i matematik och naturvetenskapliga ämnen.

– Eleverna är ointresserade av matematik och inställningen förvärras under skolgången, också bland de mest kunniga. Eleverna upplever bara sällan att matematiklektionerna är positiva och uppmuntrande, sade universitetsläraren i matematisk didaktik Laura Tuohilampi då Matematikdagen öppnades i Helsingfors på tisdagen.

Tuohilampi säger att lärarna försöker främja elevernas rutiner och uthållighet genom att ge dem enformiga och återkommande uppgifter, vilket kan leda till misslyckanden och sämre självkänsla för eleverna.

– Rutinerna och uthålligheten främjas genom att läraren hjälper eleven att lyckas, inte genom att man säger att det är viktigt med uthållighet. Samtidigt skapar man ändå situationer där eleven upptäcker att hen misslyckas och anammar en negativ bild av sitt kunnande, säger Tuohilampi.

Tuohilampi förespråkar matematiklektioner där man ställer frågor, blir förbryllad, gläder sig och lär sig att ifrågasätta.

– Den springande frågan är inte hur mycket tid en lärare har att ge en elev, utan hur mycket tid eleven har att vara aktiv.

Flickor behöver rollmodeller

Flickornas intresse för matematik tenderar att falna från sjätte klassen och uppåt. Marianna Halonen, programchef på Microsoft, som också talade på Matematikdagen, säger att flickorna skulle behöva rollmodeller, praktiska övningar och mera stöd från lärare och föräldrar.

– Flickor vill ha mer praktiska uppgifter såsom kodningsutmaningar, problemlösning, spel och fysikexperiment, säger Halonen.

Halonen anser att matematik bör presenteras med människan i centrum.

– Den viktigaste frågan är "varför?". Det rent tekniska kunnandet borde kombineras med social kompetens.

Halonen har samlat ihop en lista med kommentarer som flickor gett om matematik och undervisningen av ämnet. Kommentaren som hon tycker summerar problemen med matematikundervisningen är följande:

– Att man skulle ha mera tid att förstå vad matematik egentligen är. Och att läraren skulle hjälpa en att göra det.