Det hela började förra veckan när feministen och twittraren Karin Palmén läste en krönika av kolumnisten Maria Petterson i Helsingin Sanomats NYT-bilaga. Krönikan handlade om hur det lönar sig att tänka inför vårens riksdagsval. Uppfylld utropade hon "Fight the fabo-power!" på Facebook. Grafikern Maria Ahonen (också känd under bloggnamnet Biffen) nappade direkt. "Hej, jag designar en tygväska med Fight the fabo-power-slogan åt dig och mig!".

En vecka senare säljer de affischer och tygväskor åt alla via sajten faboless.com. Ändå är #faboless-rörelsen mycket mer än bara en webbshop. – Det här var en väldigt spontan idé. Men samtidigt ett väldigt konkret och enkelt sätt att uppmärksamma att det också behövs andra röster i samhället. Vita medelålders män har oproportionellt mycket makt, både offentligt, privat och politiskt. Palmén vill ändå tydligt poängtera att #faboless inte är en pekpinne mot någon enskild farbror, utan mest mot de strukturer som gör att fabon får för mycket av all makt. Det handlar om att påminna farbröder om sina privilegier. – Det börjar så småningom vara dags för många medelålders män att inse sina privilegier och ibland ta ett steg tillbaka och lämna utrymme också för andra röster. I praktiken kan det betyda att stötta yngre kollegor på jobbet, våga ge jobb åt unga kvinnor och kanske framför allt ta yngre kvinnor på allvar. – Att kvinnor ska kämpa längre för att tas på allvar och uppnå samma mål som sina manliga kollegor - det måste slopas. Samtidigt vill vi också uppmärksamma att maktstrukturer innefattar så mycket mer än bara kön. De påverkas till exempel också av ålder, rasifiering och utbildning. Men en grupp har mer makt än andra och det är medelålders farbröder, och det är dags för fabona att ibland stiga åt sidan och erbjuda plats för andra. Palmén påpekar att det inte alltid är kvinnornas ansvar att ta plats, vilket man förstås också ska göra, utan de privilegierade har också ett ansvar i jämställdhetsfrågorna. För tillfället består #faboless av en affisch och en tygväska. Och en hashtagg. Men det betyder inte att det i framtiden kan bli något mer. – Det finns redan så många manliga mansnätverk . Det är dags att bygga upp kvinnliga. Jag ser stora möjligheter i att göra något större med faboless-rörelsen. Än så länge är allting så nytt, men vi får se vad det leder till. Responsen har hittills varit väldigt - och uteslutande - positiv. All vinst som blir över kommer att gå till kvinnostödjande välgörenhet. – Vi undersöker som bäst möjligheten att understöda flickgrupper, eftersom det är just förebyggande jämställdhetsarbete vi vill stötta. I nuläget upplever jag att barn redan i skolåldern bemöts olika beroende av kön. En pojke tas mer på allvar redan från start. Om Karin Palmén helt fritt får visualisera framtiden ser hon framför sig både manliga och kvinnliga faboless-ambassadörer som kan berätta om sina personliga upplevelser om strukturella orättvisor och hur man bemöter dem. Några som hjälper oss att uppmärksamma missgynnsamma strukturer. – Helt enkelt några som lär ut konkreta verktyg hur man bäst bemöter osaklig fabopower när man råkar ut för den.