Opinion
21.10.2015
Alla kort borde vara på bordet
Stämmer det att den svenskspråkiga pedagogiska enheten vid HU är nedläggningshotad?
Innan man inleder en utbildning – vilken som helst – måste det väl finnas en stabil, faktabaserad utredning av det behov utbildningen ska svara emot? Kan en svensk enhet vid Helsingfors universitet, som vill ägna sig åt en ny typ av flerspråkig lärarutbildning, beviljas undantag från den regeln?
Åbo Akademis kansler Ulrika Wolf-Knuts aktualiserar frågan i en debattartikel i dag. ”Vad är det med lärarbehovet i huvudstadsregionen som gör det så diffust att man inte kan få fram ett riktgivande tal som tål dagsljus?”, frågar hon.
Svårigheten med att få fram faktaunderlag bekräftas också av andra ÅA-källor.
Det bäddar oftast för misstanken att fakta är underställt andra strävanden.
Universitetsvärlden hotas precis som undervisningen i stort av nedskärningar. Hur illa ute är en liten forskningsinriktat svensk enhet vid landets största universitet mot den bakgrunden? Stämmer det att den svenskspråkiga pedagogiska enheten vid HU är nedläggningshotad?
Det skulle förklara en del av de utspel som gjorts de senaste åren, med uppbackning av Hufvudstadsbladet som ofta återkommit till temat ”stor andel obehöriga lärare i Helsingforsskolorna”.
Vi lever i en tid då konspirationsteorierna blomstrar och inslag av dylika finns också i diskussionen om lärarutbildningen i Svenskfinland. Är tanken att dragkampen om lärarutbildningen uppkommit i första hand för att HU-enheten kämpar för sin överlevnad en sådan? Hur som helst; just för att undvika spekulation är det viktigt att lägga fakta på bordet.
Givetvis kan man ur ett huvudstadsperspektiv resonera som så att man genom en konkurrerande lärarutbildning i Helsingfors slår två flugor i en smäll. Räddar en (eventuellt) hotad svensk enhet och får en ”ikioma” lärarutbildning som givetvis kommer att bli mycket bättre än den i Vasa. Men har inte också ”huvudstaden” (alternativt SFP i huvudstaden) ett ansvar för hela Svenskfinland? Borde inte speciellt huvudstaden odla ett helhetstänk?
Finns det andra möjligheter att på lång sikt trygga den på flerspråkighet och mångkulturalitet inriktade pedagogiska forskning som sker vid HU-enheten än att koppla den till lärarutbildning? Den planerade lärarutbildningen är enligt nuvarande upplägg nära knuten till den forskningsinriktning enheten har. Naturligt på sitt sätt, men en antydan om att det var forskningens intressen som kom först, sedan skolvärldens.
För övrigt: Ska Helsingforsutbildningen fokusera på mångkulturella elever i svenska skolor kommer den att utbilda för den österbottniska arbetsmarknaden. Det är här, inte i huvudstaden, som det finns mångkulturella elever i svenska skolor.