– Det har gått väldigt bra i Lappland, säger turismanalytikern Katarina Wakonen på Visit Finland. I julturismens huvudstad Rovaniemi kommer inkomsterna främst från brittiska och asiatiska turister. – Turister från Irland och Storbritannien ger en tillväxt på 3–7 procent i kundströmmen. Antalet kineser ökar med cirka 22 procent jämfört med i fjol, säger Santa Parks vd Ilkka Länkinen. Sanna Kärkkäinen, vd för marknadsföringsbolaget Rovaniemen Matkailu ja Markkinointi, säger att den ekonomiska återhämtningen i Europa ökar antalet turister från bland annat Schweiz, Tyskland, Italien och Spanien. Länkinen säger att Finlands ekonomiska kräftgång till och med gynnar företagen i Rovaniemi. – Stora företag ordnar tillställningar i sin hemstad eller i närheten. Jultomten får fler besökare Det pågående året har inte varit lika ljust för alla företag i Rovaniemi. Företaget som driver Joulupukin kamari där man kan träffa jultomten hotades av konkurs i augusti. Orsaken var skatteskulder på drygt 200 000 euro. Konkurshotet fick nationell och till och med internationell uppmärksamhet. Företaget räddades i sista stund av Lapin Safarit som köpte sig en majoritetspost. Minttu Kariniemi-Aula, operativ chef i Joulupukin kammari, säger att det nu går bra. – Jämfört med i fjol har besökarantalet stigit med 15 procent. Satsar på barnen Konkurshotet kom inte plötsligt, säger Kariniemi-Aula. De två senaste åren har varit mycket svåra för företaget. – Folk har rest mycket mindre än förut och använt betydligt mindre pengar på plats. Den sista droppen var när antalet ryska turister sjönk kraftigt i slutet av fjolåret, säger Kariniemi-Aula. Men i år ökar antalet turister och de köper också mer. – Om turisterna i några års tid varit gnidiga med barnen så satsar de nu mångfalt på dem. Konkurshotet kan till och med ha ökat antalet kunder, säger Kariniemi-Aula. Det tror också Kärkkäinen på Rovaniemen Matkailun ja Markkinointi. – Vi fick global uppmärksamhet. Konkurshotet har fungerat som marknadsföring trots att det ursprungligen var en negativ nyhet.