Uppgörelsen innebär att veckorarbetstiden förlängs med en halv timme. Uppgörelsen gäller 310 000 kommunalt anställda och väntades få fart på de låsta förhandlingarna inom den offetliga sektorn. På flera håll på arbetsmarknadsfältet fanns det på måndagen fortfarande olösta problemfrågor som kan utgöra hinder för avtalet. För till exempel servicefacket PAM var redan beslutet att inleda branschförhandlingar svårt. Frågan om hur förlängningen av arbetstiden ska genomföras för deltidsanställda är speciellt svår. – Modellerna kan hittas, nu krävs det bara vilja, sade PAM:s ordförande Ann Selin. Frågan om hur arbetstiden ska förlängas med 24 timmar är den svåraste frågan i förhandlingarna. En annan problemfråga är den så kallade krisklausulen, det vill säga under vilka förhållanden det ska vara möjligt att förhandla om försämringar i kollektivavtalet. Press på Lindström På tisdagsmorgonen ska fackförbundet Pros styrelse träffa arbetsminister Jari Lindström (Sannf). Först efter det mötet ska möjliga förhandlingslösningar behandlas. Förbundet kräver att regeringen backar från en del försämringar av arbetslöshetsskyddet och ändrar det så kallade arbetsprovet. Pros ordförande Jorma Malinen säger att han väntar sig att Lindström presenterar en kompromissmodell som styrelsen kan godkänna. – Om det inträffar börjar styrelsen omedelbart behandla förhandlingsresultaten. Om det inte blir en lösning avslutas vårt styrelsemöte, sade Malinen. På måndagen var situationen i förhandlingarna mellan Pro och Palta om avtalet för ICT-braschen fortfarande svårt. Förhandlingarna om kollektivavtalet för kring 15 000 tjänstemän är låsta eftersom Pro först vill lösa en gammal tvist om inhyrd arbetskraft. Deadline för förhandlingarna är på tisdag kockan 16. Avtalets öde avgörs på onsdagen då arbetsmarknadsorganisationerna och regeringen tar ställning till om avtalet är tillräckligt täckande. Arbetstagarsidan vill att regeringen meddelar om storleken på de utlovade skattelättnaderna innan avtalet godkänns. AKT säger nej Ett annat stort hinder för konkurrenskraftsavtalet är att transportfacket AKT fortfarande säger nej. Trycket på AKT kommer att öka om och då något av arbetsgivarsidans organisationer hotar att fälla avtalet om transportfacket inte deltar. På måndagen var AKT fortfarande orubbligt. – Det finns inga förändringar i frågan, sade AKT-ordföranden Marko Piirainen då han lämnade FFC:s styrelsemöte. Speciellt Skogsindustrin har krävt att AKT deltar i avtalet. Arbetsmarknadsdirektör Nina Pärssinen ville på måndagen inte direkt säga om Skogsindustrin stannar utanför avtalet om AKT gör det. – Vår styrelse diskuterar under sina egna möten om hur det påverkar våra beslut.