De så kallade alkobommarna har tidigare testats i Göteborgs hamn och i Frihamnen i Stockholm. Under år 2015 testades totalt 38 266 förare i Frihamnen i Stockholm. 0,47 procent av de kontrollerade förarna hade mer alkohol i utandningsluften än vad som är tillåtet i Sverige.

– Det delades ut information om nykterhetskontrollerna ombord på fartygen och vi märkte att rattfylleriet sjönk med tiden, säger Christer Folkesson.

Larm till ledningscentral

Nykterhetskontrollerna med ett antal kontrollfållor är belägna vid utfarten från hamnområdet. Vid en nedfälld bom blåser förarna i en slang i två sekunder.

Om föraren är nykter så öppnas bommen och hen kan köra igenom. Är föraren alkoholpåverkad går alkolarmet till en ledningscentral som är belägen i Tibro i Västergötland i Sverige.

Ledningscentralen larmar sedan polis eller kustbevakning som kan ta hand om och lagföra den onyktre föraren.

– Det tar inte alls länge, säger Folkesson.

– Och det har visat sig att det inte blir köbildning på grund av kontrollerna. Flaskhalsen finns istället vid utfarten från hamnområdet.

Operatören vid ledningscentralen som övervakar kontrollen kan också instruera förare hur blåstestet genomförs. Själva kontrollen kan programmeras efter den högsta tillåtna promillehalten.

Under 100 000 euro

Automatiska nykterhetskontroller som alkobommar kräver att det finns resurser som inom kort tid kan lagföra onyktra förare.

En av mässbesökarna testar alkobommen genom att blåsa i tratten i änden på slangen. Han får grönt ljus och bommen öppnas. Därefter äter han en likörpralin, tuggar lite, sväljer, och blåser på nytt i kontrollen. Med resultatet att bommen förblir nedfälld.

Priset för en alkobom ligger, enligt Folkesson, på strax under 100 000 euro. Tony Törnqvist från Ålands Ömsesidiga försäkringsbolag säger att automatiska nykterhetskontroller är något som de gärna ser i de åländska hamnarna.

– Vi vill gärna att det går igenom och eventuellt vill vi även sponsra eftersom det är viktigt för oss att öka trafiksäkerheten.

Törnqvist menar att kostnaderna för de automatiska nykterhetskontrollerna inte är stora i jämförelse med de kostnader för personskador som kan uppstå när någon kör rattonykter.

– De kostnaderna kan uppgå till 3-4 miljoner euro, säger han.