Belgiska Dredging International (DEME) fortsätter att välja Wärtsilä som leverantör av kraft- och drivteknik till företagets specialfartyg. Företaget meddelade nyligen att muddringsfartyget Spartacus, som mäter 164 meter, ska förses med fyra stycken Wärtsilä 46DF flerbränslemotorer samt två stycken Wärtsilä 20DF motorer. Spartacus ska använda flytande naturgas LNG som bränsle.

Dredging International har valt Wärtsiläs teknik också till det specialfartyg som byggs för offshoremarknaden. Det är ett fartyg med en lyftkran som kan lyfta 3 000 ton upp till 50 meter. Den totala lyfthöjden är 170 meter.

Fartyget ska användas ute till havs i olika offshore-projekt, bland annat ska kranen lyfta stora vindturbiner på plats. Fartyget kan transportera stora komponenter och delar till bland annat vindturbiner.

Beställningen omfattar fyra stycken niocylindriga Wärtsilä 46DF motorer samt två stycken sexcylindriga Wärtsilä 20DF motorer. Liksom Spartacus ska även Orion drivas med LNG. I Wärtsiläs leverans ingår också en komplett LNG-lösning, inklusive LNG-tankar, samt propulsionsteknik. Wärtsilä ska också övervaka bygget.

Fartyget byggs vid varvet Cosco i Kina. Wärtsilä förväntas leverera tekniken under andra halvan av 2017. Fartyget ska användas av DEME:s dotterbolag GeoSea.