Sarah Jussila håller i en skylt där det står "who made my clothes", vem har gjort mina kläder. Frasen är också en hashtag, #whomademyclothes, som är en del av den internationella kampanjen Fashion revolution som drar i gång i dag och pågår hela veckan. Jussila leder Team Vasa för Fashion revolution i Finland.

– Jag är själv designer och vill jobba för det som är ekologiskt och hållbart. Jag vill vara med i Finlands team för att ta del av diskussionen och ta fram möjligheter som kan göra skillnad.

Syftet med kampanjen är att konsumenterna ska bli medvetna om produktionsvillkoren i textilbranschen och i förlängningen skapa ett tryck på klädesmärkena som i sin tur kan ställa krav på fabrikerna.

Ett annat syfte är att konsumenterna ska tänka både en och två gånger när de ställs inför ett billigt erbjudande i klädbutiken.

– Man kan ifrågasätta hur det är möjligt att en tröja kostar 10 euro. Hur har den kunnat tillverkas för ett så lågt pris?


Fabrikskollaps blev väckarklocka

Att kampanjen inleds just i dag är ingen slump. I dag är årsdagen av den fasansfulla fabrikskollapsen i Bangladesh 2013 där över 1100 personer miste livet. Fabriken Rana Plaza i nio våningar föll ihop som ett korthus på bara 90 sekunder.

– I just den fabriken tillverkades många av de västerländska lågprismärken vi känner till.

Kollapsen blev en väckarklocka för västvärlden och skapade reaktioner på de usla arbetsvillkoren för textilarbetarna och de undermåliga fabrikerna i Asien. I Storbritannien startade man Fashion revolution som nu blivit en årligt återkommande kampanj.


Filmvisning på Ritz i Vasa

Det är enkelt att delta i kampanjen. Bara genom att vända tröjan ut och in och visa klädesmärket i nacken, fota och publicera i sociala medier med hashtaggarna #whomademyclothes och/eller #fashionrevolution kan du delta.

På lördag visas dokumentärfilmen "Out of Fashion", på Ritz. Filmen handlar om estländska designern Reet Aus resa från Tallinn, genom textilbranschens olika skeden i Europa till bomullsplantagen i Sydamerika och sist till epicentret av massproduktion, Bangladesh.

– Hanna Kuzina som jobbar med dokumentärfilm har ordnat visningen. Det ska naturligtvis bli jätteroligt och vi hoppas att många kommer och tittar.


Får allt mer uppmärksamhet i Finland

Jussila har även varit i Helsingfors och byggt upp Fashion Revolution Finlands installation på Designmuseet där det under kampanjveckan ordnas exempelvis föreläsningar, filmvisningar och designmarknader.

– Kampanjen uppmärksammas mer och mer för varje år i Finland, vilket är otroligt roligt.

Kampanjen Fashion Revolution är ideell och drivs med nollbudget.

– Vi är glada över att så många vill vara med och driva den här viktiga frågan framåt.

Dokumentärer om textilindustrin

  • "Kläder att dö för" - BBC:s dokumentär om tragedin i Rana Plaza och vad som låg bakom den fruktansvärda kollapsen där över 1100 personer dog.
  • "The Deadly Cost of Fashion" | Op-Docs | The New York Times på Youtube
  • "True Cost" på Netflix
  • "Slow Fashion"
  • "Out of Fashion"