Nyländska KSF Media gick 6,8 miljoner euro back och för österbottniska HSS Media landade förlusten på en miljon euro. – Det innebär att man måste se över verksamheten och titta om det finns möjligheter att öka intäkterna eller alternativt försöka minska utgifterna, kommenterar HSS Medias vd Svante Wahlbeck till Yle. På KSF-Media väljer man att söka andra intäktskällor. – I slutet av året kommer vi att lansera en ny digital nyhetstjänst som har en annan affärsidé än den nuvarande. Vi offentliggör det under hösten, säger KSF-Medias vd Barbro Teir. På ett år har bolagets förlust ökat med över två miljoner euro. – Det är inte ett problem för vårt kassaflöde, vår likviditet är i skick men det är en väldigt stor förlust. Vi inledde en stor omstruktureringsprocess i fjol och den fortsätter. Det är inte så att den ekonomiska situationen skulle vara betydligt mycket lättare i år, säger Teir till Yle. Bland de övriga finlandssvenska tidningshusen är läget blandat. I Ålandstidningens bokslut märks mediekrisen inte just alls, enligt Yles sammanställning. Bolaget gör en vinst på knappt 700.000 euro och har ett av sina starkaste rörelseresultat någonsin.