- I Finland väljer man mobilen allt mer för att vara på nätet. Reklamfilm garanterar hundra procent fokus av konsumenten på mobilen så det gäller att få snabbt ut sitt budskap, säger Mika Mäkisalo, försäljningsdirektör på HSS-media. Ifjol satsade de finländska företagen 6,6 miljoner euro på egen Youtube-reklam. Det är en ökning på 144 procent jämfört med 2014, meddelar den amerikanska mediebyrån Interactive Advertising Bureau. Digitalt överlag populärt Den totala digitala marknadsföringen i Finland har ökat med 6,8 procent, det vill säga 286,1 miljoner euro för 2015. Televisionens, tidningarnas och tidskrifternas reklamintäkter har minskat. Däremot har företag med nätsidor och utomhusreklamer, samt radio-kanaler och biograferna fått några miljoner till i reklamintäktskassan. Finland efter i utvecklingen Tittar man på andra europeiska länder ligger Finland ett år efter i utvecklingen med att satsa på digital marknadsföring. Men i år går cirka 30 procent av den totala mediamarknadsföringen till digitala sidor, skriver Kauppalehti. Österbotten satsar på digitalt På reklambyrån C2-advertising i Vasa märks fenomenet av. Företagarna vill satsa mer på den digitala marknadsföringen, och gärna i form av reklamfilm. - Österbotten är inget undantag, reklam med rörlig bild blir vanligare. Youtube som exempel är världens näst största sökmotor. Naturligtvis vill också företagen synas där. Vi diskuterar alltid rörlig bild med kunderna, säger Suvi Marko, VD på reklambyrån C2-advertising i Vasa. Tidningshusen är också med i svängarna - Vi har fått en kraftig tillväxt på det digitala. Med nätet samlar vi statistik om vad som fungerar och vilken sorts reklam kunderna är intresserade av. Därefter kan vi göra bättre reklam med vår egen mediebyrå. Det handlar om att kommunicera med företagen om vad som fungerar. Dessutom sker en ständig kommunikation med läsarna om vad de vill ha. På samma gång ökar marknadsföringsvärdet, säger Mika Mäkisalo, försäljningsdirektör på HSS-media.