Varje Ernst Underbar-kväll är unik. Det som sker på scenen upprepas inte en annan kväll. Många knasiga sketcher och vrickade karaktärer har etsat sig fast i publikens minne genom åren. Men nu är det länge sedan nya Ernst Underbar-minnen skapats. Senast det skedde var 2011. –  E värker i pjasantannen, så nu sätter vi i gång igen, säger Jonas Bergqvist. Ernst Underbar är Wasa Teater-skådespelarnas egna humorformat. Det uppstod då André Wickström hade praktikperiod på teatern i slutet av 1990-talet. Med start sent på kvällen, efter de ordinarie föreställningarna, roade man med sketcher. Varför blev pausen så lång? – En orsak är att så många i personalen fått barn under de senaste åren. Men vi har diskuterat Ernst Underbar varje spelår. Nu beslöt vi att det bara måste bli av, säger Bergqvist. Han sitter tillsammans med kollegorna Johan Aspelin och Markus Lytts i en soffa på teatern och talar om kvällens Ernst Underbar-föreställning. Det blir improvisationsteater. I trådarna håller gästande skådespelarna Åsa Nybo och Tobias Zilliacus, som är medlemmar i improvisationsgrupperna Stjärnfall och Stella Polaris. – Då vi nu är här så tänkte vi att vi kan dra den här första kvällen. Hjälpa till att få i gång allt, säger Nybo. Hon och Zilliacus avslöjar – naturligtvis – så sent som möjligt vad kollegorna ska göra. Obehagligt är ett återkommande ord då Aspelin, Lytts och Bergqvist diskuterar improvisation. – Det är en situation som inte passar alla. Men som skådespelare är det nyttigt att utsätta sig för situationen, säger Aspelin. Nystarten sker på Studioscenen. Det blir en också Ernst Underbar-kväll i mars och en i april. De föreställningarna ska vara sketchbaserade. Då flyttar Ernst Underbar till Vasallen. Vad som händer på scenen då är naturligtvis inte klart ännu, eftersom Ernst Underbar är något som till stora delar planeras tätt inpå föreställningen. – Men Conchita Wurst lär dyka upp, säger Markus Lytts ­– som gjort den rollen tidigare.