Det har varit en lång process men nu är det dags för det i Storkyro verksamma destilleriet Kyrö Distillery Company att ta steget ut på marknaden i USA.

Inledningsvis kommer fem utvalda cocktailbarer i New York att servera destilleriets produkter.

– Det är ingen idé att börja skapa några orealistiska mål, säger bolagets grundare och vd, Miika Lipiäinen.

– Vi vill bygga det här ordentligt, på rätt sätt, och på rätt ställen.

Därför väljer bolaget att börja lite försiktigt på två orter.

Inför lanseringen i USA fick bolaget göra justeringar i sina recept på grund av amerikanernas skepticism mot en av de växter som används för att smaksätta dryckerna, nämligen älggräset.

– Vi fick därför experimentera oss fram till ett lite annorlunda recept, och jag tycker vi lyckades riktigt bra.

Det gin som säljs till USA kommer alltså att smaka lite annorlunda än det som säljs till övriga länder.

Bolaget räknar med att få i gång försäljningen i USA under hösten.

Yle Pohjanmaa var först med att rapportera nyheten i sin tv-nyhetssändning på tisdagen.