Resultatet av enkäten visar att invånarna upplever vården på sjukhuset och samspelet med sjukhuspersonalen som bra eller mycket bra. Sjukhusets mål är att erbjuda den bästa patientupplevda vårdkvaliteten i Finland. – Vasa centralsjukhus har som mål att sjuhuset även i framtiden ska vara ett jourhavande sjukhus med en högklassig nära vård för befolkningen i distriktet. Resultatet av enkäten visar att vi går i rätt riktning, säger chefsöverläkare Auvo Rauhala. I enkäten kartlades vad befolkningen anser är viktigt då de väljer vårdplats inom den specialiserade sjukvården. De viktigaste faktorerna som framfördes var vårdkvaliteten, personalens sakkunnighet och kompetens samt patientsäkerheten. I en vårdsituation ansågs vårdkvaliteten, personalens sakkunnighet och kompetens men även att patienten och läkaren förstår varandra vara det viktigaste. I enkäten kartlades vad befolkningen anser är viktigt då de väljer vårdplats inom den specialiserade sjukvården. De viktigaste faktorerna som framfördes var vårdkvaliteten, personalens sakkunnighet och kompetens samt patientsäkerheten. I en vårdsituation ansågs vårdkvaliteten, personalens sakkunnighet och kompetens men även att patienten och läkaren förstår varandra vara det viktigaste. – I de öppna frågorna lyftes framförallt vikten av att lyssna på patienten men även behandlingen och bemötandet av patienten upp. Det är just dessa saker som vi kommer att fästa uppmärksamhet vid i framtiden, säger administrativa överskötaren Marina Kinnunen. Enkäten besvarades av 2 273 personer och svaren på de öppna frågorna resulterade i över 100 sidor. Merparten av respondenterna hade antingen besökt sjukhuset i egenskap av patient (78 %) eller anhörig (17 %). Av dessa bedömde 51 procent vårdkvaliteten som bra och 30 procent som mycket bra. Även samspelet med sjukhusets personal fick ett utmärkt betyg, 69 procent bedömde samspelet som bra eller mycket bra. Enligt den allmänna uppfattningen är den vård som ges på Vasa centralsjukhus mestadels bra (58 %) eller mycket bra (16 %).