Området valdes eftersom det ansågs som lämpligt för att testa projektet. Projektet förde samman företag och föreningar som inte jobbat ihop tidigare. – Vasa är på många sätt ett mini-Yle. Vi har radio- tv- och webbverksamhet på svenska och finska, säger Johan Sundström, chef för medieproduktion på Svenska Yle och initiativtagare till utredningen. Utredningen, som ligger som grund för projektet, har sammanställts av Johanna Stenback på produktionsbolaget Jokowski. Som en följd av initiativet bildades nätverket VSA Creative Connections (VCC). Sundström är positivt överraskad över att man på kort tid kunnat inleda konkret samarbete mellan Yle och lokala aktörer. Nätverket har bland annat resulterat i konceptet Jobb Tandem som går ut på att i kompetenshöjande syfte sammanföra olika yrkesroller från olika bolag. En annan konkret följd är att West Coast Startup, som arbetar med spelutveckling, har hyrt in sig hos Yle. Under hösten och våren kommer nätverket dessutom att arrangera fyra evenemang med en huvudtalare och verkstäder. – Då man ordnar en tillställning får man tillgång till de tre övriga. Innehållet i tillställningarna skapar vi tillsammans inom nätverket, säger Sundström. Trots att Yle agerat primus motor bakom projektet är tanken att medlemmarna ska kunna samarbeta utan att mediebolaget är med. – På sikt ser jag Yle som en av medlemmarna, inte den drivande kraften, säger Sundström.