– Det är inte vad Ikea-varumärket står för, säger en talesperson för Ikea till TT.

I en specialutgiven Ikeabroschyr som distribuerats till strängt ortodoxa (haredim) judar i Israel finns inga bilder på kvinnor. Enligt Josefin Thorell, talesperson för Ikea-gruppen, har franchisetagare i Israel tagit fram en egen produkt för att rikta sig till den specifika målgruppen.

– Det är ingenting som har gått via oss. Vi har varit väldigt tydliga med att det här inte är vad Ikea-varumärket står för, säger hon till TT.

Har gjort misbedömning

Ikea Israel motiverar broschyren, som är mycket tunnare än en vanlig Ikeakatalog, med att företaget fått förfrågningar och velat erbjuda "produkter och lösningar" i enlighet med haredims livsstil.

– De har gjort ett försök att nå den här målgruppen och gjort en missbedömning. Det är de medvetna om nu och har insett i efterhand att det här inte var bra. De har också gått ut och bett om ursäkt för det, säger Thorell.

Händelsen i Israel är inte första gången Ikea har sänt ut material utan kvinnor. Hösten 2012 tog företaget bort kvinnor från sin saudiska katalog. Efter den händelsen har Ikea-gruppen stärkt kontrollen och rutinerna kring katalogerna.

"Vi ber om ursäkt"

– Det är tydligt att vi inte har lyckats nå den här franchisetagaren i det här fallet. Vi har redan en dialog i dag hur riktlinjerna ska tolkas, men vi jobbar på att hitta nya vägar att göra den än mer intensiv och än mer närmare, menar Josefin Thorell.

I framtiden kommer materialet att återspegla företagets värderingar utlovar Ikea Israel i ett uttalande.

"Vi inser att folk är upprörda över detta och att broschyren inte lever upp till de värderingar som Ikea står för och det ber vi om ursäkt för", kommenterar Israels Ikeachef Shuky Koblenz.