Det här är en argumenterande text. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna. En sak är säker. Frågan om Vasa ska visa upp sig på ett tredagarsarrangemang i Helsingfors kommer att diskuteras minst lika mycket som skatteprocenten när stadsfullmäktige beslutar om budgeten måndagen den 10 november. Landskapsfesten Pop up har av någon anledning blivit en större fråga än den kommunala skattesatsen. Det är märkligt. Mätt i pengar handlar frågorna om vitt skilda storleksklasser. Att delta i landskapsfesten kostar Vasa drygt 100 000 euro. En höjning av skatteprocenten från 19,5 till 20,0 ger staden cirka sex miljoner euro. Det borde vara helt klart vilken fråga som borde diskuteras mest. Den andra kan bara klubbas rakt av. Så tycker många, men garanterat inte alla. De frågar sig varför vi ska betala för ett tredagars reklamjippo samtidigt som anslagen för äldrevård, skola och dagis minskar. För 100 000 euro skulle staden kunna anställa två, kanske tre, hemvårdare under ett år. Vasas deltagande i landskapsfesten delar meningarna. Vad är det för en fest? Den är ett årligen återkommande inslag i Helsingforsveckan sedan 1988. Syftet är att stärka kontakterna mellan huvudstaden och landskapen. Antalet besökare är mellan 150 000 och 200 000. Varför heter den Pop up? Idén kommer från barnböckerna där berättelsen får liv i figurer som dyker upp, rör sig och kan styras av läsaren när sidan öppnas. Meningen är att besökarna på liknande sätt ska se, känna och höra vad Österbotten är. Det kallas interaktivitet. Vad kostar landskapsfesten? Budgeten är på 450 000 euro. Österbottens förbund står för 100 000 (pengarna tas från samlade överskott). Företag och organisationer som kommer med på evenemanget betalar en deltagaravgift som totat beräknas ge 70 000 euro. Resterande 280 000 euro ska medlemmarna i Österbottens förbund stå för. Vasas andel är 112 000 euro. Pengarna tas via en ettårig förhöjning av kommunernas medlemsavgifter, enligt budgetförslaget som Österbottens förbunds fullmäktige ska besluta om den 10 november (samma dag som Vasafullmäktige beslutar om stadens deltagande). Vem planerar programmet? Expo Österbotten i Vasa. Företaget har fått 202 000 euro för att göra jobbet. Summan ingår inte i budgeten för själva festen. 181 000 euro av summan är landskapsutvecklingspengar (stat-?liga medel). Resterande drygt 20 000 euro kommer från de österbottniska kommunerna. Med hjälp av planeringspengarna har Expo Österbotten bland annat anställt en person som leder och samordnar projektet. Hon heter Laila Schauman och har sedan mars i år startar en rad olika grupper som planerar festprogrammet. Laila Schauman, rinner evenemanget ut i sanden om Vasa inte deltar som det var tänkt? – Klart att det finns en risk för det. Men vår uppdragsgivare är Österbottens förbund och uppgiften är att verkställa beslutet om ett landskapsevenemang. Vi gör det bästa av situationen. Det verkar finnas en oro för att energikunnandet i Vasaregionen inte kommer att synas lika mycket som tomater från Närpestrakten. Är oron befogad? – Nej. Evenemanget blir en upplevelse för alla sinnen. Energiklustret ges också möjlighet att synas. Vår uppgift är att ge en möjlighet åt alla som vill delta och visa upp ett välmående och lyckligt Österbotten. Vad som syns och hörs beror naturligtvis på dem som vill vara med, säger hon. När landskapsstyrelsen beslutade om att bevilja planeringspengarna till Expo Österbotten presenterades Pop up-festen bland annat så här: ”Tanken är att besökarna ska få en bild av ett modernt och internationellt landskap där det är gott att bo och leva och där det finns en stark industri och ett omfattande energikluster, ett väl utbyggt utbildningsnät och en mångskiftande kultur, historia och natur.” Tomater nämns inte.