Mats Granholm på JP-trafikskola säger att den virtuella undervisningen varit mycket lyckad. Programmet är så enkelt att vem som helst kan använda det. Det finns ändå de som inte är bekväma med tekniken och hellre väljer den traditionella modellen. Då allt fler väljer den virtuella modellen behöver trafikskolorna inte lika många utrymmen. Det leder till att priserna för kurserna sjunker. Trafikskolorna i Vasa avvaktar På trafikskolan Rönn är man öppen för virtuell undervisning men först måste man ta reda på om det finns intresse bland kunderna. Den virtuella undervisningen kan gynna dem som bor på landsbygden eftersom de kan ha lång väg till bilskolan. För oss är det inte ännu aktuellt, säger Jarl Granholm på Trafikskola Rönn. På en virtuell teorilektion sitter deltagarna hemma framför datorn med en kamera och en mikrofon och följer med lektionen. Det sparar ju tid men man mister den personliga kontakten. Tröskeln för ett aktivt deltagande under lektionen blir också lite högre, säger Caroline Stenström, trafiklärare på Rönn. Bilskolan Traffic Studio anser att de klarar sig bra utan virtuell undervisning. Det är inte ännu aktuellt men vi får se hur branschen utvecklar sig. Det är bra att utvecklingen går vidare, instämmer Kajsa och Tommi Kronqvist på Traffic Studio. Bilarna kan ersättas av simulatorer Kommunikationsministeriet meddelade i oktober ifjol att man går in för en ökad användning av simulatorer i körundervisningen. Tidigare har endast mörkerkörningen gjorts i simulator men nu kan även andra körövningar utföras. Ännu finns inte utrustning för detta men en ny finsk simulator utvecklas. Trafikskola Rönns nuvarande simulator går inte att uppdatera till att stöda annat än mörkerkörning. Den nya simulatorn kostar ca 10 000 euro vilket är hälften billigare än den nuvarande kostade. Fördelen med simulatorn är att man kan köra mörkerkörningen när som helst. Dessutom kan man öva situationer som sällan uppstår vid traditionell mörkerkörning, säger Granholm. Traffic Studio har ingen egen simulator men har möjlighet att använda den som finns på Kvarkens halkbana. Tommi Kronqvist är ändå inte förtjust i simulatorn. Det är mer som ett spel. Man blir van med bilen bara genom att köra på riktigt. Då vi gör det live kan vi demonstrera saker som en simulator inte kan, säger Kajsa Kronqvist. Traffic Studio kunde tänka sig investera i den nya simulatorn om den visar sig vara betydligt bättre än det som nu finns på marknaden.